Jeg er ikke noen fysikkekspert (ennå?), bare så det er sagt med en gang,
men jeg tror det blir slik at P og Q måler strømmen som går igjennom kretsen v. den første lampen fra strømkilden, og her er da strømmen 1,20 A, 3 ganger det den er ved S (Strømmen kan jo gå igjennnom bare den første "ringen" i kretsen.
Der hvor amperemeter R står har du to lamper som deler på strømmen, og dermed blir den lavere v. R fordi den første lampen har allerede "brukt" 1/3 av den totale strømmen.
Og ved S er det bare 1/3 av det opprinnelige igjen fordi alle 3 deler på den totale strømmen.
(Grunnen til at jeg tør påstå dette er jo at når flere lamper er parallellkoblet får hver en lavere strømmengde enn den totale mengden i kretsen ( her 0,40 A hver), mens dersom de hadde vært seriekoblet, hadde de fått levert 1,20 A hver (og lyst sterkere).
Tror ikke forklaringen min hadde vært noenlunde akseptabel for en "ren" fysiker, men så var det jo ikke en slik jeg drister meg til å prøve å gi en forklaring
Dette kan enten være en brukbar, om ikke 100% tilstrekkelig forkalring, eller bare en vill ide fra meg, men til vi vet bedre, kan vi jo håpe det beste