Hei!
Jeg har prøve i morra, og derfor lurer jeg på dette:
Jeg skal finne funksjonsuttrykket til en graf som får imellom Origo. Hvordan kan jeg gjøre det?
Er det opplysninger som mangler, si ifra =)
Håper dere tar dere tid til å svare fortløpende =)
Tusen takk
/ Henrik Slaaen.
Funksjonsutrykk fra graf
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Er det en spesiell graf du skal finne utrykke på, eller er det, det generelle utrykket på grafer som går gjennom origo du skal finne?
En graf som har en funksjon som går gjennom origo er vanligvis en proporsjonal graf. Den generelle formelen for proporsjonelle funksjoner er [tex]y = ax[/tex]
En graf som har en funksjon som går gjennom origo er vanligvis en proporsjonal graf. Den generelle formelen for proporsjonelle funksjoner er [tex]y = ax[/tex]
Det generelle utrykket for grafer som går gjennom origo er [tex]y = ax[/tex]
Er egentlig ikke helt sikker på hva du mener med fremgangsmåte? Vil du at jeg skal vise deg hvordan man bruker formelen i en oppgave?
Ellers er det egenlig ikke så mye du trenger å vite, untatt at grafen går gjennom origo og at denne type graf blir kalt en proporsjonal graf.
Er egentlig ikke helt sikker på hva du mener med fremgangsmåte? Vil du at jeg skal vise deg hvordan man bruker formelen i en oppgave?
Ellers er det egenlig ikke så mye du trenger å vite, untatt at grafen går gjennom origo og at denne type graf blir kalt en proporsjonal graf.
Det er så enkelt som dette :
Si at vi skal tegne en graf for funksjonen y = 2x. Vi lager en tabell og setter inn tre tall for x(det er vanligvis nok med bare 3 punkter i grafen når vi har en slik funksjon)
x|y
1|y = 2x -> y = 2*1 -> y = 2
2|y = 2x -> y = 2*2 -> y = 4
3|y = 2x -> y = 2*3 -> y = 6
Kordinatene blir da (1,2) (2,4) (3,6)
Så er det bare og tegne dette inn i en graf og du vil se at den vil ha en rett linje, men også gå gjennom origo.
Tok ingen tekstoppgave, men dette er et "uttrykk", så man bruker ikke formelen i noen oppgave, men man kan se at en funksjon går gjennom origo ved å kjenne igjen "utrykket".
Håper du skjønte det jeg har skrevet her
Si at vi skal tegne en graf for funksjonen y = 2x. Vi lager en tabell og setter inn tre tall for x(det er vanligvis nok med bare 3 punkter i grafen når vi har en slik funksjon)
x|y
1|y = 2x -> y = 2*1 -> y = 2
2|y = 2x -> y = 2*2 -> y = 4
3|y = 2x -> y = 2*3 -> y = 6
Kordinatene blir da (1,2) (2,4) (3,6)
Så er det bare og tegne dette inn i en graf og du vil se at den vil ha en rett linje, men også gå gjennom origo.

Tok ingen tekstoppgave, men dette er et "uttrykk", så man bruker ikke formelen i noen oppgave, men man kan se at en funksjon går gjennom origo ved å kjenne igjen "utrykket".
Håper du skjønte det jeg har skrevet her

Se for deg at du har en graf, der hvor y = 2x, men du ikke vet det ennå.
Grafen ville sett noe slikt ut :

(Ignorer y = 2x på toppen, bilde funnet på google)
Nå for å finne ut hva funksjonsutrykket er må du se på x og y aksen. Legg merke til at x går én til siden og y går to opp for hver x. Altså får du y = 2x(Fordi x*2 er y-verdien i dette tilfelle.) Du må bare klare og se sammenhengen.
Grafen ville sett noe slikt ut :

(Ignorer y = 2x på toppen, bilde funnet på google)
Nå for å finne ut hva funksjonsutrykket er må du se på x og y aksen. Legg merke til at x går én til siden og y går to opp for hver x. Altså får du y = 2x(Fordi x*2 er y-verdien i dette tilfelle.) Du må bare klare og se sammenhengen.