Ved en Høgskole var det en vår 60 studenter som avla avsluttende eksamen i matematikk ved allmennlærerutdanningen. Den avsluttende vurderingen bestod av to eksamener, der den ene var med vekt på matematiske emner og den andre på didaktiske emner. Til eksa-men var det 45 % stryk på den matematiske delen, 25 % stryk på den didaktiske delen og 20 % av studentene strøk på begge eksamener.
a) Hvor mange studenter strøk på begge eksamene?
Her regner jeg ut 20 % av 60 elever, og finner at 12 studenter strøk på begge: 60/100*20.
b) Anta at en student strøk på den didaktiske delen. Hvor stor er sannsynligheten for at vedkommende også strøk på den matematiske delen?
Jeg beregner 45% og 25 % av de som strøk på hver av eksamene, og finner at 27 strøk på den matematiske delen, 15 strøk på den diaktiske og 12 strøk som kjent på begge.
Her sitter jeg fast. Jeg tror muligens man skal stille tallene over hverandre i sånn klemme ( ), men synes det er vanskelig å avgjøre hvordan det skal settes opp.Noen som kan forklare?
c) Hvor mange studenter strøk på minst en av eksamene?
Hjelp

I en bolle ligger det 8 kuler. Av disse er 4 røde, 3 gule og 1 svart. Vi skal trekke ut 3 kuler fra bollen.
d) Hvor mange forskjellige kombinasjoner med kuler er det mulig å trekke ut?
??
e) Hva er sannsynligheten for at vi bare trekker røde kuler?
Her tenker jeg det passer å lage et sannsynlighetstre og multipliserer de tre ønskede utfallene: 4/8 *3/7*2/6 = 24/336 = 1/14 = 0,071 = 7,1%
Er dette riktig? Kan jeg bruke denne fremgangsmåten?
f) Hva er sannsynligheten for at vi trekker 3 kuler med forskjellig farge?
Her også tenker jeg at det passer å lage et sannsynnlighetstre og multipliserer utfallene 4/8*3/7*1/6 = 12/336=1/28 = 0,035= 3,5 %
Blir dette riktig?