Eksamen?! O_o

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
OlsenAlex
Fibonacci
Fibonacci

Hvorfor er det sånn at eksamen er på et helt annet nivå i forhold til det vi lærer fra grunnboka? Etter min mening, så syns jeg det er litt urettferdig og slemt å utsette studenter for noe sånt siden man kan risikere å STRYKE!!!

Altså konsekvensene å stryke er for noen værre enn andre. For eks meg, jeg måtte utsette mine universitet planer og vente et helt år. Tanken på at de andre vennene mine går på universitet og høgskole er sykt irriterende!!!

Men tilbake til vanskelig graden til eksamen generelt. Enig?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

I mine øyne så er vanskelighetsgraden på de eksamenene lette enn tidligere gitte prøver. Dog har jeg bare sett på S1, R1,R2 og 1T.

Om du søker litt på forumet kan du se en samling av R1 eksamensoppgaver og heldagsprøver, i mine øyne er prøvene vanskeligere og tar lengre tid.

Tidligere når jeg har regnet eksamensoppgaver som forberedelse til prøver ol. Tar det meg ca halvparten av den gitte tiden.

Men smaken er som baken
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

eksamen har alltid vært på ett høyere nivå enn oppgavene i lære boka iallfall. f.eks. matematikk. gamle 2MN/3MN og 2MX/3MX og sikkert R1 og R2. noe tøffere på eksamen. og tilsvarende opplegg vil du møte høyskole/universitet (tro meg).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Magisk
Cayley
Cayley

Enig med: Nebuchadnezzar.

Synes nivået på eksamensoppgaver alltid har vært hakket lavere enn øvinger/heldagsprøver/prøver gitt gjennom semestret, både på videregående og universitetsnivå.
Sievert
Dirichlet
Dirichlet

Det er vel både-og. Nivået er vanskeligere, og det synes jeg det burde være. Et sånt typisk "se på formelen og pugg den" er vel ikke det aller beste. På eksamen skal du jo vise alt du kan, og alt du har lært. Eksamen skal også vise om du virkelig har skjønt stoffet eller ikke. Om du for eksempel klarer å utnytte tidligere oppgaver til å løse en bestemt oppgave, eller om du for eksempel kan trikse med formler og ende opp med en riktig formel :). Men det er vel det jeg mener :P
lindakatt
Cayley
Cayley

Jeg tar nå matte som privatist, dvs 5 timer i uken i tre måneder på ett pensum man på vanlig vgs bruker nesten ti måneder på... Dere som kommer her og sier at prøver og heldagsprøver er vanskeligere enn eksamen, har dere testet ut å FØRST følge ett vgs opplegg for så å ta eksamen, eller har dere tatt kun eksamen?

Jeg tok nemlig også matte (1mx) den gang jeg gikk på vgs. Var mindre "flink" da enn nå (dvs lavere kunnskapsnivå), allikevel var det relativt enkelt å jobbe seg til femmere (og seksere) på heldagsprøver... Som privatist derimot; det er jo helt sinnssykt å skulle ta flere såkalte "tunge" fag på så kort tid (har tatt 1T og R1 nå, R2 neste semester, samt en del andre fag).

Min erfaring, da; nivået på eksamen er høyere enn i lærebøker. Kanskje er heldagsprøver innimellom vanskeligere, men de er mer spesifiserte, dvs ikke HELE pensum, ergo vil jeg si de er litt enklere faktisk. Fordi du går mer i dybden, og har ikke fullt så mange temaer du må ha full kontroll på.

ALL respekt fra meg til dere som drar iland toppkarakterer i R1 og R2 som privatister. Det er virkelig noe helt, helt annet enn den "koseundervisningen" man har på vgs.

og det å være i stand til å løse ett eksamenssett til en toppkarakter etter tre måneders jobbing og undervisning... Det er godt gjort. Intet mindre. (tviler på at jeg fikk det til i dag, for å si det sånn)

Kjenner jeg bare føler meg litt.. Støtt og litt dum når jeg får høre at eksamen er "lettere" enn heldagsprøver, det kommer virkelig helt ann på settingen. Også er det litt det at får du trening i form av heldagsprøver VIL jo eksamen bli lettere. For de av oss som ikke HAR hatt det; eksamen ligger fryktelig mye høyere opp i nivå.

For ordenens skyld, jeg fikk en sterk femmer i 1mx, jeg jobbet ikke spesielt mye, tar matte relativt greit, kom meg igjennom heldagsprøver ok, men etter å ha prøvd med på "privatistmåten", ALL RESPEKT.

Dere av dere her inne som går på videregående, jeg ber dere instendig, for deres egen skyld, men mindre dere er supergode i matte, IKKE dropp ut. Ikke gjør som meg, med andre ord. På VGS er det nærmest plankekjøring, du jobber hardt, du får en god karakter. Når det kun er eksamen det står på ER det verre. Mye verre.

Så ja, nivået er høyere. Og ja, jeg synes det er kjipt at strykprosenten blir så høy pga det. Jeg synes at de på vgs-nivå burde vært flinkere til å lage oppgavene slik at det var noen "planke-oppgaver" som gjorde at folk ihvertfall var i stand til å stå (ihvertfall når det gjelder 2p/2t). Man kan vel kanskje si at det er vi som tar ting som privatister som "ber om det selv", men enkelte av oss (les: meg) hadde ikke noe annet valg.

Så dere som følger undervisning og ikke har et sinnssykt tidspress på dere; vær utrolig takknemlige for at dere har tid nok til å mestre ting som er verre enn eksamen.

(og JA; noen er supergode i matte og hadde nok fikser R1 og R2 eksamen lett som bare det etter tre måneder, jeg har møtt... Hmm.. En. Utav 36. (av de som ikke har hatt dette på VGS, dvs at de tar faget for første gang). Videregående matte ER kanskje ikke av det vanskeligste, men det er så fryktelig mange grunnleggende ting man helst skal kunne GODT, man har liksom ikke noe grunnlag, det er jo det man skal bygge opp. Sånn jeg ser det er det ikke fryktelig mye forståelse og rent logisk tenkning som kreves på VGS nivå, det er mengdetrening. Det er enkelt når man går på VGS, det er vanskelig når man har tre måneder på seg, og antakelig også mange andre fag samtidig.

Hilsen meg som måtte lære hvordan man skulle gange og dele brøker på nytt i høst, og som gikk opp til R1 i dag og som føler seg litt dum fordi "alle" mener eksamen er "lett". Nivået på eksamen ER høyere. *forsøke å trøste seg selv litt*

(ok, dette var kanskje litt upassende å poste i denne tråden, kanskje jeg sletter det.)
Oddis88
Jacobi
Jacobi

Jeg er så enig lindakatt! All respeskt. Jeg tok selv 1mx som privatist nå i vår, og idag jeg opp til R1. Ting går utrolig kjapt. Om 6 måneder er det eksamen i R2. Jeg er glad i matte, men jeg føler jeg aldri kan slappe helt av. Man kan sikkert ikke dette på et evt universitet, så jeg ser på det som flott øvelse^^
Men lett, det er det ikke, gikk kanskje på en skikkelig smell idag. Lykke til videre. Kommer til og henge her som alltid. Så vi snakkes vell :)
lindakatt
Cayley
Cayley

Takk for støtten :)

Nei sant, føler ALDRI man er a jour. Menmen. Du har vel rett i at det ikke blir lettere på uni, så er vel bare å henge på. Gleder meg litt til å gå løs på R2 og fysikk2, jeg da. Nerd som jeg er.
Post Reply