Hjelp til å utrykke mengder på formen { x Є U | P(

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Stinemor81

Hei.

Jeg har fått en oppgave som sier følgende:

Utrykk hver av disse mengdene:

i) Mengden A av (naturlige) kvadrattall,
ii) Mengden B av irrasjonale tall,
iii) Mengden C av punkter i det kartesiske planet hvor begge koordinatene er rasjonale

på formen { x Є U | P(x) }, hvor U er en passende valgt mengde i hvert tilfelle (i) - (iii), og P en passende valgt betingelse.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette, er det noen som har mulighet til å hjelpe litt till her?

På forhånd takk,

Stine
Gjest

A={n^2|n er element av N} - her er av megden av kvadrattall

B={[rot][/rot]n|n=x(x-1), x element av N} her er mengde B ireasjonelle tall

C={x element av A og B|P(x)=x^2} her får du ut tall som er rasjonale i det karteiske koordinatsysten

[rot][/rot]
grim
Noether
Noether
Sted: tromsø

Oblig 1 , kalkulus 1, univ tromsø? :) har samme oppgave selv faktisk. Gjorde denne på en annen måte som nok da desverre er feil, men men!
Sist redigert av grim den 23/09-2005 01:30, redigert 1 gang totalt.
buy me a trip to the moon, so i can laugh at my mistakes
Gjest

Hei!

Det "Gjest" har angitt som mengden av irrasjonale tall og mengden av punkter i planet med rasjonale koordinater er ikke korrekt!

Mengden B som "Gjest" har angitt er kun en delmengde av mengden av irrasjonale tall (dessuten gir x=1 at 0 er et irrasjonalt tall, hvilket jo ikke er sant).

Enkleste måte å uttrykke B på er som

B={x | x er et element i R\Q}

der R=mengden av reelle tall og Q=mengden av rasjonale tall.

Videre kan mengden av punkter i planet med rasjonale koordinater angis som

C= {(x,y) | x,y er elementer i Q}.
Svar