plukking uten tilbakelegg - reversering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Veber
Noether
Noether

Hei.

Dersom man har en kurv med 6 lodd og trekker opp 4, så kan dette gi 35 mulige kombinasjoner når rekkefølgen ikke spiller noen rolle.
Husker desverre ikke hvordan jeg kom frem til dette, er noen år siden jeg hadde statistikk.

Uansett, det jeg trenger er å kunne reversere denne formelen. Dvs jeg vet at utfallet vil gi 35 kombinasjoner gitt at rekkefølgen ikke har betydning. Jeg vet også at det ligger 6 lodd i kurven.
Så hvordan regne seg frem til at man må trekke opp 4 lodd?

----
Dette er ingen skoleoppgave, men et forsøk på å regne ut gjennomsnittlig odds pr kamp i systemtipping. Men det er dette er et delmål for å klare å finne det ut.

Takker på forhånd
Realist1
Euclid
Euclid

Veber skrev:Hei.

Dersom man har en kurv med 6 lodd og trekker opp 4, så kan dette gi 35 mulige kombinasjoner når rekkefølgen ikke spiller noen rolle.
Husker desverre ikke hvordan jeg kom frem til dette, er noen år siden jeg hadde statistikk.

Uansett, det jeg trenger er å kunne reversere denne formelen. Dvs jeg vet at utfallet vil gi 35 kombinasjoner gitt at rekkefølgen ikke har betydning. Jeg vet også at det ligger 6 lodd i kurven.
Så hvordan regne seg frem til at man må trekke opp 4 lodd?

----
Dette er ingen skoleoppgave, men et forsøk på å regne ut gjennomsnittlig odds pr kamp i systemtipping. Men det er dette er et delmål for å klare å finne det ut.

Takker på forhånd
Dette er vel ikke riktig? 6C4 er ikke 35
Veber
Noether
Noether

Realist1 skrev:Dette er vel ikke riktig? 6C4 er ikke 35
Nei, harru sett. Beklager, selvfølgelig. Skrivefeil fra min side - skulle være 15 (systemtipping med 6/4 gir 15 kombinasjoner).
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

Ta en titt på Pascals trekant.

Bilde

Gå til raden som tilsvarer antall lodd (første rad er 1). Finn antall kombinasjoner, og finn kolonnen(e) tallet er i (første kolonne er 0). Antall lodd som ble trukket er nummeret på kolonnen.

Å løse ligningen [tex]{n \choose k} = p[/tex] med hensyn på k er vanskeligere.
Veber
Noether
Noether

Ja sånn. Det er jo rett ja.

Så var det bare å få laget en macro av dette i open office da.
Svar