Oppgave i 2fy (fysikk1)
En bil med masse m=9.0*10^2 kgskal taue en annen bil med masse M=1.1*10^3kg. I det tauingen begynner får begge bilene en start akslerasjon a=0.70 m/s^2 et kort øyeblikk. Tauvet mellom bilene har en bruddstyrke på B=3.2*10^3N.
MITT SPM ER:
Kan noen forklare ut fra Newtons lover hvorfor snordraget fra bil m og fra bil M er like store. Må tegne figur for å se det.
Slik jeg tenker:
Det virker en kraft fra snoren på bil M og en kraft fra bilen M på snoren. den siste er det jeg vil kalle S,M. Tilsvarende er det for bil m. Eller tenker jeg feil !!! Så da er spm. hvorfor er S,M=S,m ?
Snordrag mellom to klosser
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hvis begge bilene har en akselerasjon(0,7 m/s^2), er de i ro i forhold til hverandre. Hvis du i tillegg ser bort fra friksjon, kan du bruke Newtons lover for å beskrive systemet.
Newtons 3. Lov sier at enhver kraft har sin motkraft (kort og godt)
Det vil si at bil m drar bil M, med en kraft F som er like stor og motsatt rettet en annen kraft. Denne kraften kommer av at bil M drar "tilbake" bil m.
Snordragene blir altså da like.
Newtons 3. Lov sier at enhver kraft har sin motkraft (kort og godt)
Det vil si at bil m drar bil M, med en kraft F som er like stor og motsatt rettet en annen kraft. Denne kraften kommer av at bil M drar "tilbake" bil m.
Snordragene blir altså da like.
Evets