Problemløsning

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Problemløsninger
Pytagoras
Pytagoras

Hei, jeg er en gutt på 9. trinn som har funnet en oppgave på nett. Jeg tror jeg har funnet riktig svar men er ikke sikker. Oppgaven er som følger:

Du har en tønne, ned i tønna går tre rør. Det ene røret kan fylle tønna på fem minutter, det andre røret kan fylle tønna på seks minutter og det siste røret kan fylle tønna på sju og et halvt minutt. Hvor lang tid tar det før tønna blir full hvis du alle tre rørene står åpne?

Jeg har regnet meg fram til at svaret er 2 minutter, men vet ikke om det er riktig er det noen som kan hjelpe meg her? :D
Realist1
Euclid
Euclid

Den ene røret fyller 1/5 tønne per minutt, den andre fyller 1/6 tønne per minutt, og den siste fyller 2/15 tønne per minutt. Til sammen fyller de altså:

[tex]\frac15 + \frac16 + \frac2{15} = \frac{6 + 5 + 4}{30} = \frac12[/tex] tønne per minutt.

Du vil fylle en hel tønne, og får denne ligningen:

[tex]x \cdot \frac12 = 1 \\ x = 1 \cdot 2 = 2[/tex]

Altså på 2 minutter, som du sa. :)
Problemløsninger
Pytagoras
Pytagoras

Tenkte ganske likt, men var ikke helt sikker.

Takk :)
Post Reply