Supert om noen kan gi et forslag på hvordan den skal løses!

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg sliter med å derivere her i oppg4 alternativ 1. Jeg får fartsvektoren til å bli det samme som deg, men akselerasjonsvektoren min blir noen annet - får det ikke til å stemme. Kan du vise deriveringa, der du går fra fartsvektoren --> akselerasjonsvektoren trinn for trinn - slik at jeg kan se hva jeg gjør feil?Nebuchadnezzar skrev:Er oppgave 3 feil, eller er det bare meg som er dum ?
[tex]P\left( {T|S} \right) + P\left( {T|\overline S } \right) = 1.01[/tex]
[tex]Oppgave4{\rm{ Alternativ1}} [/tex]
[tex] r\left( t \right) = \left[ {4t - 3t \cdot {e^{ - t}} \, , \, 5t \cdot {e^{ - t}}} \right]{\rm{ der t}} \ge {\rm{0}} [/tex]
a)
[tex] r\left( t \right) = \left[ {4t - 3t \cdot {e^{ - t}} \, , \, 5t \cdot {e^{ - t}}} \right] [/tex]
[tex] r\left( 1 \right) = \left[ {4 \cdot 1 - 3 \cdot 1 \cdot {e^{ - 1}} \, , \, 5 \cdot 1 \cdot {e^{ - 1}}} \right] [/tex]
[tex] \underline{\underline {r\left( 1 \right) = \left[ {4 - \frac{3}{e} \, , \, \frac{5}{e}} \right] \Rightarrow r\left( 1 \right) \approx \left[ {2.8964\, , \, 1.8394} \right]}} [/tex]
b)
[tex] r\left( t \right) = \left[ {4t - 3t \cdot {e^{ - t}} \, , \, 5t \cdot {e^{ - t}}} \right] [/tex]
[tex] r^{\prime}\left( t \right) = \left[ {4 - 3t \cdot {e^{ - t}} + 3{e^{ - t}} \, , \, 5{e^{ - t}} - 5t \cdot {e^{ - t}}} \right] [/tex]
[tex] Posisjonsvektor{\rm{ for (a}}{\rm{,b) = }}\sqrt {{{\left( {a^{\prime}} \right)}^2} + {{\left( {b^{\prime}} \right)}^2}} [/tex]
[tex] \underline{\underline {F\left( t \right) = \sqrt {{{\left( {4 - 3t \cdot {e^{ - t}} + 3{e^{ - t}}} \right)}^2} + {{\left( {5{e^{ - t}} - 5t \cdot {e^{ - t}}} \right)}^2}} }} [/tex]
[tex] F\left( t \right) = \sqrt {16 - 24{e^{ - t}} + 24t \cdot {e^{ - t}} + 34 \cdot {e^{ - 2t}} - 68t \cdot {e^{ - 2t}} + 34{t^2} \cdot {e^{ - 2t}}}[/tex]
[tex] r^{\prime}\left( t \right) = \left[ {4 - 3t \cdot {e^{ - t}} + 3{e^{ - t}} \, , \, 5{e^{ - t}} - 5t \cdot {e^{ - t}}} \right] [/tex]
[tex] r^{\prime\prime}\left( t \right) = \left[ {6{e^{ - t}} + 3t \cdot {e^{ - t}} \, , \, - 10{e^{ - t}} + 5t \cdot {e^{ - t}}} \right] [/tex]
[tex] G\left( t \right) = \sqrt {{{\left( {6{e^{ - t}} + 3t \cdot {e^{ - t}}} \right)}^2} + {{\left( { - 10{e^{ - t}} + 5t \cdot {e^{ - t}}} \right)}^2}} [/tex]
[tex] \underline{\underline {G\left( t \right) = \sqrt {34} \sqrt {{e^{ - 2t}}{{\left( { - 2 + t} \right)}^2}} }} [/tex]
c)
[tex] F\left( t \right) = \sqrt {{{\left( {4 - 3t \cdot {e^{ - t}} + 3{e^{ - t}}} \right)}^2} + {{\left( {5{e^{ - t}} - 5t \cdot {e^{ - t}}} \right)}^2}} [/tex]
[tex] F\left( 2 \right) = \sqrt {{{\left( {4 - 3 \cdot 2 \cdot {e^{ - 2}} + 3{e^{ - 2}}} \right)}^2} + {{\left( {5{e^{ - 2}} - 5 \cdot 2 \cdot {e^{ - 2}}} \right)}^2}} [/tex]
[tex] F\left( 2 \right) = {e^{ - 2}}\sqrt 2 \sqrt {8{e^4} + 12{e^2} + 17} [/tex]
[tex] \underline{\underline {F\left( 2 \right) \approx 4.4579}} [/tex]
d)
[tex] g\left( t \right) = 5t \cdot {e^{ - t}} [/tex]
[tex] g^{\prime}\left( t \right) = 5{e^{ - t}} - 5t \cdot {e^{ - t}} [/tex]
[tex] 5{e^{ - t}} - 5t \cdot {e^{ - t}} = 0[/tex]
[tex]5{e^{ - t}}\left( {1 - t} \right) = 0 [/tex]
[tex] \underline{\underline {t = 1}} [/tex]
[tex]\underline{\underline {r\left( 1 \right) = \left[ {4 - \frac{3}{e}\, , \, \frac{5}{e}} \right] \Rightarrow r\left( 1 \right) \approx \left[ {2.8964 \, , \, 1.8394} \right]}} [/tex]
[tex]P(\overline T|\overline S)=0,95[/tex]hulene skrev:Hva er svaret på oppgave 3a?