Oppgave om sparing!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Sebra
Pytagoras
Pytagoras

Har en oppgave i økonomiboka jeg stusser litt på!

Oppgaven lyder slik; Du har i dag plassert kr 100 000 på en sparekonto. Banken betaler kvartalsmessige etterskuddsrenter på beløpet og bankens årsrente er 6 %. Hvor stort beløpet har du stående inne på kontoen etter to år hvis du ikke har trukket på kontoen?

Tenker jeg riktig hvis når det blir 100 000 og 7 terminrenter? Slik at de siste 3 mådene av 2 år ikke blir med?

Setter stor pris på hvis noen kan peke meg i riktig retning!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Riktig det

Blir vell [tex]100 000 \, \cdot \, \left(1+\frac{\frac{6}{4}}{100}\right)^7[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Sebra
Pytagoras
Pytagoras

Så da blir det 100 000 * 1.015^7 = 110984,491 [symbol:tilnaermet] 110984
Battlefield
Pytagoras
Pytagoras

Når Nebuchadnezzar sier det, så er det korrekt Sebra:)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Det skal du ikke si... Er veldig usikker om det skal være ^7 eller ^8.

Om du tar ut pengene 24 desember. Og du får rente 1 januar får du 7 ganger rente. Men om du akkuratt får rente før du tar ut pengene så får man 8.

Virker som dette er en innlevering, og da ville jeg bare skrevet noe slik som at.

Jeg tolker oppgaven slik hen at man tar ut pengene før man får den siste renten, siden renten utbetales første januar to år etter pengene er satt inn på konto.Derfor ber jeg deg ydmykt om ikke å stryke meg om dette er feil siden oppgaven for min del var diffus/tvetydig
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Battlefield
Pytagoras
Pytagoras

Nebuchadnezzar wrote:Det skal du ikke si... Er veldig usikker om det skal være ^7 eller ^8.

Om du tar ut pengene 24 desember. Og du får rente 1 januar får du 7 ganger rente. Men om du akkuratt får rente før du tar ut pengene så får man 8.

Virker som dette er en innlevering, og da ville jeg bare skrevet noe slik som at.

Jeg tolker oppgaven slik hen at man tar ut pengene før man får den siste renten, siden renten utbetales første januar to år etter pengene er satt inn på konto.Derfor ber jeg deg ydmykt om ikke å stryke meg om dette er feil siden oppgaven for min del var diffus/tvetydig
Nettinnlevering der vi skriver inn svaret:) Ikke noe med fremgangsmåter og tull.
Sebra
Pytagoras
Pytagoras

Er nett innlevering ja, men oppgaven var noe krokete!

Tusen takk for hjelpen og at du orket og gi oss en dytt på veien Nebuchadnezzar!
Post Reply