Funksjon/Fortegnskjema/Derivasjon.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Cosmo
Pytagoras
Pytagoras

Hei alle sammen!!

Har fått en litt vrien oppgave av en kammerat nå, og vi er ganske uenige i løsnings måten og hva som er rett. jeg er ganske sikker på min metode er den rette men det er selvfølgelig han også. Så nå tenkte vi å få det avgjort en gang for alle.

Oppgaven er som følger:

http://img411.imageshack.us/i/grafq.png/

Er litt dårlig bilde først, men viss du trykker på pluss der blir det bra.

Håper å få inn fasit løsningen, altså min løsning:P haha men håper på svar og kos dere med oppgaven.

På forhånd takk for at dere tar dere tid.
gelali
Dirichlet
Dirichlet

Ok, jeg tar oppgave 1:
for å tegne fortegnsskjema for f'(x) og f''(x) så må vi selvfølgelig se på grafen. Der grafen stiger, så er stigningstallet positivt og dermed er f'(x) positiv (stiger). Der grafen flater ut så har vi en topp eller bunnpunkt og da er f'(x)=0. Der grafen synker, så er stigningstallet negativt og dermed er f'(x) negativ (synker). Fortegnsskjema for f'(x) blir da:
_____________2________________4_____________>
f'(x): _________0--------------------------0_____________

Fortegnsskjemaet for f''(x) viser hvor grafen har hul side ned og hul side opp(kanskje dårlig forklart?). Vendepunktet blir da ca ved 3:
_________________3___________________
f''(x): ---------------------0___________________

Håper det var en grei forklaring.... :D
Cosmo
Pytagoras
Pytagoras

det var kjapt og presist svar:P tusen takk.

Og ser meget likt ut mitt eget løsninsforslag faktisk så fornøyd med det:P og hul side opp og hul side ned var en bra forklaring det:P haha

Da er det bare nullpunktene igjen, er vel den som er litt mere vrien i denne oppgaven også.

Men håper å få inn en upartisk avgjørelse som er korrekt :)
Audunss
Jacobi
Jacobi

Får ta nullpunktene jeg da.

A) Dette er bare å finne nullpunktet til et produkt, og et produkt har nullpunkt når et av leddene er lik 0, her leddene F(x) og 3, siden 3 aldri er 0 har g(x) nullpunkt når f(x) har nullpunkt. 1.25, 3 og 4.7 er cell ca der f(x) har nullpunkt.

B) For å finne når g(x)=f(x)+3 har nullpunkt må summen av disse to være lik 0, altså f(x)=-3, noe som er ved rundt 0.5.
Cosmo
Pytagoras
Pytagoras

takk for kjapt svar igjen. men vi er fortsatt litt uenige på den siste oppgava.....der har nemmlig en av oss fått 2 nullpunkter på oppgave B) og den andre har samme som er angitt her. Men er dere 100% på at det bare er ett 0-punkt til h(x)=f(x)+3 ?
Markonan
Euclid
Euclid

Er bare et nullpunkt i B på den siste ja.
Når du legger til 3 kan du tenke på at hele grafen forflyttes opp 3 enheter på y-aksen. Da skjærer den bare x-aksen i et punkt.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Post Reply