To små kuler heng i to like lange tynne isolerende tråder med same opphengingspunkt. Kvar av trådane er 60mm lang, og massen av kvar av kulene er 3,0mg kulene har same ladning q
a)
Teikn figur som viser kreftene som virke'
b)
Kva for ein verdi må q ha for at vinkelen mellom dei to trådane skal vere 60, når kulene er i ro?
boka viser 2,6*10^-9C dvs 2.6nC
ang,9.305,fysikk2,rst Feil i fasit?Her er berekningene,Ettam
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
La [tex]\alpha[/tex] være vinkelen mellom snordraget [tex]S[/tex] og [tex]S_x[/tex] som er horisontalkomponenten til snordraget.
Ser på kreftene på en av ladningene. Siden den henger i ro, må summen av de horisontale kreftene være lik null:
[tex]F_e = S_x[/tex]
Der [tex]F_e[/tex] er den elektriske kraften mellom ladningene.
Setter inn det vi vet:
[tex]k \cdot \frac{q^2}{r^2} = \frac{mg}{tan \alpha}[/tex]
Her er [tex]r[/tex] avstanden mellom ladningene, [tex]r = 2 \cdot l \cdot cos \alpha[/tex]. [tex]l[/tex] er lengden av tråden. Løser for q:
[tex]q =\pm \sqrt{\frac{mg \cdot (2 \cdot l \cdot cos \alpha)^2}{k \cdot tan \alpha}}[/tex]
Setter jeg inn verdier, får jeg samme svaret som deg!
Ser på kreftene på en av ladningene. Siden den henger i ro, må summen av de horisontale kreftene være lik null:
[tex]F_e = S_x[/tex]
Der [tex]F_e[/tex] er den elektriske kraften mellom ladningene.
Setter inn det vi vet:
[tex]k \cdot \frac{q^2}{r^2} = \frac{mg}{tan \alpha}[/tex]
Her er [tex]r[/tex] avstanden mellom ladningene, [tex]r = 2 \cdot l \cdot cos \alpha[/tex]. [tex]l[/tex] er lengden av tråden. Løser for q:
[tex]q =\pm \sqrt{\frac{mg \cdot (2 \cdot l \cdot cos \alpha)^2}{k \cdot tan \alpha}}[/tex]
Setter jeg inn verdier, får jeg samme svaret som deg!
ok konstaterer (med stort sannsyn) nok en feil i fasiten på rst, Det kan vere veldig irriterende bruke tid og krefter på sånt. En vil jo gjerne ha forstått det slik at en kjenner igjen og tolker riktig ein ann gong, difor er det lett å bli usikker. Phu. JaJa stor takk for hjelp Ettam
-
- Grothendieck