fddf
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Når farten er konstant må resultantkraften være lik 0.
Kreftene som virker på hopperen er tyngdekraften G og luftmotstanden L.
Summen av disse må derfor være 0.
Ser vi på størrelsene (uten retning) får vi da
[tex]G=L \Rightarrow m*g=0,6*v^x[/tex]
Så kan du løse ligningen for x.
Kreftene som virker på hopperen er tyngdekraften G og luftmotstanden L.
Summen av disse må derfor være 0.
Ser vi på størrelsene (uten retning) får vi da
[tex]G=L \Rightarrow m*g=0,6*v^x[/tex]
Så kan du løse ligningen for x.
Tusen takk , kjempe snill av deg 
Men vil svaret se slik ut eller? Jeg har skrevet i oppgave teksten tallene som skal inngå i ligningen for å komme til svaret, men vet ikke om det er riktig å gjøre det slik:
X = In (70 kg * 9,81 N\kg) – In (0,6) \ In (25 m\s) = 2,188 ?
Er X - en ubenevnt eller, altså hvilke benevning vil X - en få?

Men vil svaret se slik ut eller? Jeg har skrevet i oppgave teksten tallene som skal inngå i ligningen for å komme til svaret, men vet ikke om det er riktig å gjøre det slik:
X = In (70 kg * 9,81 N\kg) – In (0,6) \ In (25 m\s) = 2,188 ?
Er X - en ubenevnt eller, altså hvilke benevning vil X - en få?

Å ja:)
men hadde jeg satt tallene riktig i ligningen eller?
jeg fikk X - en 2,1879 og satte den i original ligningen og fikk svaret:
L = 0,6 * 25^2,1879 = 686,60 kN?
stemmer dette eller ikke?
Takk takk og sorry hvis jeg plager deg, men jeg skal ha innlevering og prøve :S
men hadde jeg satt tallene riktig i ligningen eller?
jeg fikk X - en 2,1879 og satte den i original ligningen og fikk svaret:
L = 0,6 * 25^2,1879 = 686,60 kN?
stemmer dette eller ikke?
Takk takk og sorry hvis jeg plager deg, men jeg skal ha innlevering og prøve :S
Lykke til da, det går bra sikker med deg, så flink du er 
Tusen takk for hjelpen
Men hadde et annen liten oppgave hvis du kunne kikke litt på den:(
Nils (m = 60 kg) står på en kraftmåler i en heis. Heisen starter i 1.etasje med startfart 0 m\s og øker farten til 2,0 m\s på 0,5 s og går opp til 2.etasje med konstant fart 2.0 m\s der den bremser ned med samme akselerasjon (absoluttverdi) som i starten. Foreta noen beregninger og lag et diagram (kraft - tid) som viser krafta på kraftmåleren under denne bevegelsen..
Takk på forhånd:)
beklager så mye hvis jeg forstyrrer deg, men det hjelper deg til oppfriskingen da

Tusen takk for hjelpen

Men hadde et annen liten oppgave hvis du kunne kikke litt på den:(
Nils (m = 60 kg) står på en kraftmåler i en heis. Heisen starter i 1.etasje med startfart 0 m\s og øker farten til 2,0 m\s på 0,5 s og går opp til 2.etasje med konstant fart 2.0 m\s der den bremser ned med samme akselerasjon (absoluttverdi) som i starten. Foreta noen beregninger og lag et diagram (kraft - tid) som viser krafta på kraftmåleren under denne bevegelsen..
Takk på forhånd:)
beklager så mye hvis jeg forstyrrer deg, men det hjelper deg til oppfriskingen da

Gidder ikke begynne på noe diagrammer og sånt, men kan hjelpe deg litt i gang 
Det er hele tiden to krefter som virker på Nils: tyngdekraften G og normalkraften N. G er konstant hele tiden G=mg.
Summen av kreftene som virker på Nils er gitt ved Newtons 2. lov, F=m*a, den virker altså i samme retning som akselerasjonen.
I begynnelsen av heisturen akselererer Nils oppover, altså er normalkraften større enn tyngdekraften: m*a=N-m*g.
Når heisen bremser på toppen blir det motsatt, m*a=m*g-N.
Så vidt jeg husker måler en kraftmåler motkraften til normalkraften (som er like stor som N, av Newtons 3. lov). Derfor er det størrelsen til N som til enhver tid vil vises på kraftmåleren.
Da har du formlene. Så må du bare regne ut akselerasjonen til Nils i de to fasene (start og stopp av heis). Mens når akselerasjonen er 0, får du jo at N = G.
(Her også er N og G størrelsene uten retning til kreftene).
Så er det bare å plotte inn noen verdier, og finne N, og lage diagram osv...
(Med forbehold om feil... Er en stund siden jeg har hatt fysikk
)

Det er hele tiden to krefter som virker på Nils: tyngdekraften G og normalkraften N. G er konstant hele tiden G=mg.
Summen av kreftene som virker på Nils er gitt ved Newtons 2. lov, F=m*a, den virker altså i samme retning som akselerasjonen.
I begynnelsen av heisturen akselererer Nils oppover, altså er normalkraften større enn tyngdekraften: m*a=N-m*g.
Når heisen bremser på toppen blir det motsatt, m*a=m*g-N.
Så vidt jeg husker måler en kraftmåler motkraften til normalkraften (som er like stor som N, av Newtons 3. lov). Derfor er det størrelsen til N som til enhver tid vil vises på kraftmåleren.
Da har du formlene. Så må du bare regne ut akselerasjonen til Nils i de to fasene (start og stopp av heis). Mens når akselerasjonen er 0, får du jo at N = G.
(Her også er N og G størrelsene uten retning til kreftene).
Så er det bare å plotte inn noen verdier, og finne N, og lage diagram osv...

(Med forbehold om feil... Er en stund siden jeg har hatt fysikk

Tusen tusen takk for hjelpen:)
t = 0,5 s V - V^0 = 2,0 - 0
a = V - V^0 \ t --> 2,0 m\s - 0 \ 0,5 s = 4 m\s^2
Sum F = ma
U - mg = ma
U = mg - ma = m (g - a) = 60 kg * 9,81 - 4 m\s^2 = 348,6 N
Ser regningene riktig ut eller?? hvilke tall som skal innføres i diagrammet eller??
Takk
t = 0,5 s V - V^0 = 2,0 - 0
a = V - V^0 \ t --> 2,0 m\s - 0 \ 0,5 s = 4 m\s^2
Sum F = ma
U - mg = ma
U = mg - ma = m (g - a) = 60 kg * 9,81 - 4 m\s^2 = 348,6 N
Ser regningene riktig ut eller?? hvilke tall som skal innføres i diagrammet eller??
Takk