Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
maivil
Fibonacci
Fibonacci

Trenger hjelp med en del oppgaver. Har innlevering i matte, men læreren vår er en elendig lærer så jeg skjønner ikke noe av det han sier.

Oppgave 1:
Båten er fortøyet til brygga med et 3,8 meter langt tau.
Vinkel v (vinkel ACB) er 52 grader.
a) Finn avstanden fra båten til brygga (avstanden AB).

Fra situasjonen ovenfor har vannstanden sunket med 30cm (fjære). Lengden av tauet er uforandret.
b) Hva er avstanden fra båten til brygga nå?

Oppgave 2:
I en trekant er avstandene AC og BC begge 1,1 meter. Avstanden mellom A og B er 1,8 meter.
Hvor stor er takvinkelen v (vinkel DFE)?
Last edited by maivil on 25/11-2009 22:36, edited 1 time in total.
moth
Hilbert
Hilbert

Kan du vise litt hvordan du har tenkt? Jeg skjønner ikke helt oppgaven, hvis båten er fortøyd til bryggen med et 3.8 m langt tau så er vel avstanden fra båten til bryggen 3.8 m?
Realist1
Euclid
Euclid

Lengden på tauet er hypotenusen. Du skal finne den vannrette kateten.
maivil
Fibonacci
Fibonacci

men hvordan skal jeg kunne regne ut AB når jeg ikke får oppgitt vinkelen til A ?
Quake
Cayley
Cayley

Vinkelsummen (alle vinklene addert sammen) er alltid 180' i en trekant. Trekanten er rettvinklet, så det 90' i B, og du har fått oppitt at det er 52' C. Vinkel ABC = 180' - 90' - 52' = 38. Når du går i utifra vinkel A, vil hosliggende katet være AB (c), motstående katet CB (a) og hypotenus AC (b). Lengden av AB kan da regnes ut med hjelp av cosinus: cos38' = x / 3,8.

Forresten så har jeg gitt linjestykkene en variabel, og dette gjøres ved å gå i vinkel A, og den siden som er motstående vinkel A, kalles for a. Dette kan gjøres utifra alle vinkler.

Image

edit: Slengte med en liten hjelpefigur.
Post Reply