La f: [1, 2] -> R(eele) være funksjonen f(x) = 1/x
la H = {1, 6/5, 7/5, 8/5, 9/5, 2} være en partisjon. Finn den øvre trappesummen Ø(H) og den nedre trappesummen N(H).
Jeg har ingen anelse på hvordan jeg skal klare å løse dette. Hvis noen kan gi meg en algoritme for slik oppgaver ville jeg vært evig takknemlig.
Definisjon av integralet
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Guru
Hva legger du i begrepene partisjon og øvre/nedre trappesum? Dette må du har klart for deg. Tegn situasjonen og bruk dette til å forstå begrepa ut i fra definisjonene, som jeg husker det har Kalkulusboka også et par lignende eksempler som kan hjelpe deg.
Jeg får det ikke inn i meg, jeg har lest side 365 t.o.m. 367 kanskje ti ganger nå, jeg får det ikke inn i meg. Er det noen andre kilder som er litt lettere å nedbryte?mrcreosote wrote:Hva legger du i begrepene partisjon og øvre/nedre trappesum? Dette må du har klart for deg. Tegn situasjonen og bruk dette til å forstå begrepa ut i fra definisjonene, som jeg husker det har Kalkulusboka også et par lignende eksempler som kan hjelpe deg.