Definisjon av integralet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Itchy
Noether
Noether

La f: [1, 2] -> R(eele) være funksjonen f(x) = 1/x

la H = {1, 6/5, 7/5, 8/5, 9/5, 2} være en partisjon. Finn den øvre trappesummen Ø(H) og den nedre trappesummen N(H).

Jeg har ingen anelse på hvordan jeg skal klare å løse dette. Hvis noen kan gi meg en algoritme for slik oppgaver ville jeg vært evig takknemlig.
mrcreosote
Guru
Guru

Hva legger du i begrepene partisjon og øvre/nedre trappesum? Dette må du har klart for deg. Tegn situasjonen og bruk dette til å forstå begrepa ut i fra definisjonene, som jeg husker det har Kalkulusboka også et par lignende eksempler som kan hjelpe deg.
Itchy
Noether
Noether

mrcreosote wrote:Hva legger du i begrepene partisjon og øvre/nedre trappesum? Dette må du har klart for deg. Tegn situasjonen og bruk dette til å forstå begrepa ut i fra definisjonene, som jeg husker det har Kalkulusboka også et par lignende eksempler som kan hjelpe deg.
Jeg får det ikke inn i meg, jeg har lest side 365 t.o.m. 367 kanskje ti ganger nå, jeg får det ikke inn i meg. Er det noen andre kilder som er litt lettere å nedbryte?
zell
Guru
Guru

Antar det er dette de mener:

Image

Hvor rød farge indikerer nedre trappesum, og blå farge indikerer øvre trappesum.
Post Reply