Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
Soni
- Pytagoras

- Posts: 16
- Joined: 03/11-2008 22:05
Hei alle sammen:D
Ja, jeg er med en ny oppgave igjen
Følgende oppgave er: (x+y)(2x+y)
Kunne dere skrive også hvordan dere regnet det ut siden i boka står det veldig komplisert
TUSEN TAKK FOR HJELPEN PÅ FORHÅND

-
Soni
- Pytagoras

- Posts: 16
- Joined: 03/11-2008 22:05
Jeg greide å løse denne oppgaven.
Men nå har jeg kommet til neste oppgave og den er:
(2a-b)(a+b)
Det jeg ikke greier nå er at hvordan skal jeg gjøre det når det er både + og -
Håper dere kan hjelpe meg:D
-
meCarnival
- Riemann

- Posts: 1686
- Joined: 07/09-2007 19:12
- Location: Trondheim
Bare dra med den fortegnet når du ganger over som i forrige oppgave... Skriv utledningen også kan vi ta det derfra...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
-
Soni
- Pytagoras

- Posts: 16
- Joined: 03/11-2008 22:05
i forrige oppgave gjorde jeg slik:
(x+y)(2x+y)
x.2x+x.y+y.2x+y.y=
2x2+xy+2xy+y2=
2x2+3xy+y2
Tegn:
. (gangetegn)
2 (2 etter x og y er den som er potens)
_____________________________________________________________
Men nå sitter jeg fast med den + og - oppgaven

-
meCarnival
- Riemann

- Posts: 1686
- Joined: 07/09-2007 19:12
- Location: Trondheim
Ja, gjentar: Ta med det fortegnene bare... Så viser du utregning på den du ikke skjønner så tar jeg det derfra...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
-
Nebuchadnezzar
- Fibonacci

- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Bre husk på at
like fortegn gir pluss
ulike fortegn gir minus
[tex](-5) \cdot (-3) = 15[/tex]
[tex](5) \cdot (3) = 15[/tex]
[tex](5) \cdot (-3) = -15[/tex]
[tex](-5) \cdot (3) = -15[/tex]