Artig bevis: Lineært uavhengige vektorer

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mathsciencegirl
Pytagoras
Pytagoras

La S {v1, v2, ... , vn} være en mengde med lineært uavhengige vektorer.
La u1, u2, ..., un være en følge av vektorer definert som
u1=v1
u2=v1+v2
.
.
.
un=v1+v2+...+vn

Vis at T{u1, u2...,u3} er en mengde med lineært uavhengige vektorer
Karl_Erik
Guru
Guru

Dette virker for meg mer som lekser enn som nøtter. Det er selvfølgelig helt greit, men prøv å poste det i et mer egnet forum neste gang.

Hva oppgaven angår vet du sikkert at en mengde vektorer er lineært uavhengige dersom en lineærkombinasjon av dem bare er null dersom alle vektene er lik null. Anta derfor at en linærkombinasjon av vektorene i T er null, dvs [tex]c_1 \cdot u_1 + c_2 \cdot u_2 + ... + c_n \cdot u_n = 0[/tex]. Din oppgave er da å bevise at [tex]c_1=c_2=...=c_n=0[/tex]. Hva vet du om vektorene [tex]u_i[/tex]? Hva med vektorene [tex]v_i[/tex]?
mathsciencegirl
Pytagoras
Pytagoras

Jeg har allerede gjort denne oppgaven, jeg tenkte bare at det kanskje var noen andre som skulle ha lyst til å prøve seg.

Nå har man jo fått et bra hint allerede :)
Svar