Finn alle deriverbare funksjoner [tex]f \ : \ \mathbb{R} \to \mathbb{R}^{+}[/tex] som tilfredsstiller
[tex]f^{\prime}(x)=f(f(x))[/tex]
Funksjonallikning
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Gjorde litt, men sa stopp etter det:
Har at
[tex]f^,=f(f)[/tex] (enklere notasjon)
Ekvivalent med
[tex]\frac{f^,}{f(f)}=1[/tex]
Så ganger vi med [tex]f^,(f)[/tex] på begge sider av likhetstegnet.
[tex]\frac{f^,f^,(f)}{f(f)}=f^,(f)[/tex]
Nå kan vi integrere mhp på x på begge sider, og pga kjerneregelen integrerer vi på venstre side mhp f(f) og på høyre siden brukes analysens fundamentalteorem til å produsere [tex]f(f)[/tex]:
[tex]ln[f(f)]=f(f) + C \Leftrightarrow f(f)=De^{f(f)}[/tex]
Iflg Wikipedia gir dette at (hvor W er Lamberts omegafunksjon):
[tex]f(f)=W(-\frac{1}{F}-\frac{1}{F})[/tex]
hvor F er en eller annen konstant.
Men nå har jeg kun funnet et utrykk for f(f). Jeg vil ha f alene, og det har jeg ingen peiling hvordan man gjør. (forøvrig kan jeg jo ha gjort feil også!)
EDIT: Jada - har seff gjort feil, men det var i konverteringen til W-funksjonen. Det jeg kalte funksjonen er jo kun en konstant. Må ha blingset ett eller annet sted.
Har at
[tex]f^,=f(f)[/tex] (enklere notasjon)
Ekvivalent med
[tex]\frac{f^,}{f(f)}=1[/tex]
Så ganger vi med [tex]f^,(f)[/tex] på begge sider av likhetstegnet.
[tex]\frac{f^,f^,(f)}{f(f)}=f^,(f)[/tex]
Nå kan vi integrere mhp på x på begge sider, og pga kjerneregelen integrerer vi på venstre side mhp f(f) og på høyre siden brukes analysens fundamentalteorem til å produsere [tex]f(f)[/tex]:
[tex]ln[f(f)]=f(f) + C \Leftrightarrow f(f)=De^{f(f)}[/tex]
Iflg Wikipedia gir dette at (hvor W er Lamberts omegafunksjon):
[tex]f(f)=W(-\frac{1}{F}-\frac{1}{F})[/tex]
hvor F er en eller annen konstant.
Men nå har jeg kun funnet et utrykk for f(f). Jeg vil ha f alene, og det har jeg ingen peiling hvordan man gjør. (forøvrig kan jeg jo ha gjort feil også!)
EDIT: Jada - har seff gjort feil, men det var i konverteringen til W-funksjonen. Det jeg kalte funksjonen er jo kun en konstant. Må ha blingset ett eller annet sted.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Blæh.
Seff. En tenkefeil, og man blir blind resten av dagen. (la noen med konsistent tankegang ta seg av slike ligninger)
Seff. En tenkefeil, og man blir blind resten av dagen. (la noen med konsistent tankegang ta seg av slike ligninger)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
f(x) = 0 er hvertfall en løsning. (Prøving og feiling)
http://projecteuler.net/ | fysmat
-
- Guru
Nei, [tex]\mathbb{R}^+=(0,\infty)[/tex].Gommle skrev:f(x) = 0 er hvertfall en løsning. (Prøving og feiling)
Oops. Det tenkte jeg ikke på.
http://projecteuler.net/ | fysmat
[tex]f(x)[/tex] er monotont voksende og positiv.
Anta at [tex]f(x)[/tex] er en løsning.
Da må [tex]f^,(x)\to 0[/tex] når [tex]x\to -\infty[/tex], men da går [tex]f(x)[/tex] mot [tex]b[/tex] (konstant). Da vil i grensen [tex]f(f(x))=f(b)=0[/tex]. Men det går ikke ettersom [tex]f:R\to R^+[/tex]
Derfor ingen løsning.
Anta at [tex]f(x)[/tex] er en løsning.
Da må [tex]f^,(x)\to 0[/tex] når [tex]x\to -\infty[/tex], men da går [tex]f(x)[/tex] mot [tex]b[/tex] (konstant). Da vil i grensen [tex]f(f(x))=f(b)=0[/tex]. Men det går ikke ettersom [tex]f:R\to R^+[/tex]
Derfor ingen løsning.
-
- Guru
Dette trenger vel ikke å holde: Ta for eksempel på f(x)=log(-x).plutarco skrev:Da må [tex]f^,(x)\to 0[/tex] når [tex]x\to -\infty[/tex], men da går [tex]f(x)[/tex] mot [tex]b[/tex] (konstant)
Siden f er strengt voksende og f(x)>0, er f'(x)=f(f(0))>f(0) for alle x. Derfor må f(-1)+1*f(0)<f(0) (f må vokse mer enn f(0) fra -1 til 0), som gir motsigelsen f(-1)<0.
-
- Guru
Se på -log(-x) da. Poenget er at sjøl om den deriverte går mot 0, trenger ikke funksjonen gå mot en grenseverdi.
Det er sant, men siden f er nedad begrenset og så stemmer det. -log(-x) har ingen nedre grense. Kan være plutarco glemte å si dette.mrcreosote skrev:Se på -log(-x) da. Poenget er at sjøl om den deriverte går mot 0, trenger ikke funksjonen gå mot en grenseverdi.
Forslag til oppfølger:
Finn alle deriverbare funksjoner [tex]f,g:\mathbb{R}\rightarrow\mathbb{C}[/tex] slik at
[tex]f(x)=\frac{1}{g(x)}[/tex] og [tex]f^\prime (x)=\frac{1}{g^\prime (x)}[/tex]
Finn alle deriverbare funksjoner [tex]f,g:\mathbb{R}\rightarrow\mathbb{C}[/tex] slik at
[tex]f(x)=\frac{1}{g(x)}[/tex] og [tex]f^\prime (x)=\frac{1}{g^\prime (x)}[/tex]
Sist redigert av espen180 den 23/09-2009 21:59, redigert 1 gang totalt.