Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei, jeg har jobbet litt med noen oppgaver der det sto som ekstra informasjon:
1. R (pil) R (skal vel leses R går mot R, jeg forstår det som om at alle Real numbers tall går mot alle Real numbers) Men for meg gir dette absolutt ingen mening i oppgaven, hva betyr det egentlig.
2. Er R(eal) numbers = Reelle tall på norsk?
3. Noen som vet hvordan jeg kan skrive matteutrykk på forumet? Er det en spesiell kode jeg må lære?
Kind Regards
4. Er det mulig å se hvilke meldinger jeg har skrevet på forumet ved å trykke på profil eller lignende? Finner gjerne dette på andre forum men desverre kan jeg ikke se det her.
Regards
Glow [/tex]
Last edited by Glow on 04/09-2009 22:06, edited 2 times in total.
. R (pil) R (skal vel leses R går mot R, jeg forstår det som om at alle Real numbers tall går mot alle Real numbers) Men for meg gir dette absolutt ingen mening i oppgaven, hva betyr det egentlig.
Denne notasjonen brukes av og til om funksjoner: [tex]f:\mathbb{R}\rightarrow \mathbb{R}[/tex]. Dette betyr at funksjonen har de reelle tallene både som definisjonsområde og verdimengde. Man sier ofte at den sender reelle tall på reelle tall.
. R (pil) R (skal vel leses R går mot R, jeg forstår det som om at alle Real numbers tall går mot alle Real numbers) Men for meg gir dette absolutt ingen mening i oppgaven, hva betyr det egentlig.
Denne notasjonen brukes av og til om funksjoner: [tex]f:\mathbb{R}\rightarrow \mathbb{R}[/tex]. Dette betyr at funksjonen har de reelle tallene både som definisjonsområde og verdimengde. Man sier ofte at den sender reelle tall på reelle tall.
Ikke helt riktig.
Skriver man f:U->V betyr det at definisjonsmengden er U og at f tar alle elementer i U til elementer i V. Verdimengden er bildet av f og behøver ikke være likt V, men kan være en delmengde av V.
Hei folkens, tusen takk for så utrolig raske og grundig svar, og også takk for at dere ikke ler av mine dumme spørsmål, matte er veldig ubegripelig for meg for øyeblikket men jeg har bestemt meg for å gjøre en innsats for å forstå det bedre, og bestemt meg for å bare fortsette å forsøke til jeg forstår ting, uansett om jeg må stille mange spørsmål som jeg kanskje burde forstått.
Jeg har allerede merket at om jeg ikke gir meg så går det av og til opp små lys, og det er utrolig deilig når jeg forstår noe jeg har strevt med lenge.
Alle må starte et sted, det pleier å være et sted rundt bunnen... Men det er ikke så langt opp innimellom, men kreves innsats og lærevilje. D er du langt på vei..
Kom i vei med spørsmål så skal vi se om du kan få litt hjelp .. Ingen spørsmål er for dumme (jfr. første setning)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Vet ikke helt hva du mente, men vil nok brukt den mer ved uttrykk som faktisk ikke gir løsning.. Brøk med null i nevner eller uendelig verdier som svar osv...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Betyr klammeparentesene [tex] [ ]^3[/tex] i utrykket at alt inne i utrykket skal opphøyes i 3, hver faktor mener jeg. Jeg kan jo ikke se noen ledd der så
Betyr utrykket dette [tex]2.54^3*cm^3/1^3*inches^3[/tex]? Eller har jeg lurt meg selv ut på jordet?