fx-82es

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gabel
Jacobi
Jacobi

Har akkurat kjøpt meg casio fx-82es. Men jeg finner ikke ut om det er mulig og løse andregrads ligninger med den. Noen som har noen tips?
Dinithion
Hilbert
Hilbert

[tex] x = \frac{-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}[/tex] :D
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
gabel
Jacobi
Jacobi

Da går fullstendig kvadrat fortere :)
Markonan
Euclid
Euclid
Sted: Oslo

På min gamle Casio fx-9750G er det slik.

Fra hovedmenyen går du på EQUA.
Videre på Polynomial.
På degree velger du 2.
Så velger du a,b og c i ax^2 + bx + c = 0.

Håper dette hjalp. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
gabel
Jacobi
Jacobi

Desværre, den er ikke grafisk. Få vel bare bli en kløpper fullsedning kvadrat da:D
FredrikM
Poincare
Poincare
Sted: Oslo
Kontakt:

Formelen dinithion postet går veldig mye raskere enn fullstendig kvadrat-metoden så snart du lærer deg å huske den.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Mortenha
Pytagoras
Pytagoras

gabel skrev:Desværre, den er ikke grafisk. Få vel bare bli en kløpper fullsedning kvadrat da:D
Din kalkulator, Casio FX-82 ES har dessverre ikke innebygget løsning av andregradslikninger, men du kan allikevel løse andregradslikninger fort og enkelt ved å lagre henholdsvis a,b og c i formelen for løsningene til
andregradslikningen i variabelminnene til kalkulatoren din. Du har 6 variabelminner. :)
gabel
Jacobi
Jacobi

Mortenha skrev:
gabel skrev:Desværre, den er ikke grafisk. Få vel bare bli en kløpper fullsedning kvadrat da:D
Din kalkulator, Casio FX-82 ES har dessverre ikke innebygget løsning av andregradslikninger, men du kan allikevel løse andregradslikninger fort og enkelt ved å lagre henholdsvis a,b og c i formelen for løsningene til
andregradslikningen i variabelminnene til kalkulatoren din. Du har 6 variabelminner. :)
Kan du forklare litt nermere hva jeg gjør får og få dette til?
Svar