Audunss wrote:Du vet at alle sirklene har en diameter på 3.6 cm, begynn innerst med å regne ut arealet til en sirkel med 3.6 cm diameter, så regner du ut arealet til en sirkel med 36-3.6cm diameter og en med 36 cm diameter, differansen mellom de er arealet til det yterste feltet.
alle sirklene har en diameter på 3,6cm????
tror du skal ta en liten runde til jeg....med å se hva du egentlig skrev her.......
men kan hende du heller vil være enig i at en skive på 36cm i diameter, har en radius på 18cm......
da kan vi begynne å regne..og derfor si at alle sirklene har et synlig felt på 1,8 cm, foruten den innerste, som har en total diameter på 3,6cm relatert til at radius ganger 2 er diameteren...
så diameteren på sirkel med 9 poeng, er da?....jo riktig...1,8 ganger 4 som gir deg....7,2 cm.......8 poengeren blir da.....sirkel 10+9+8 som gir ....
du har 7,2 fra 9 poengeren..legg til 1,8 ganger 2..som er 3,6, og da har du vel kommet opp i en diameter på 10,8......
fortsetter du slik vil du havne på en total diameter på 36cm i poengfelt 1...
Da påstår jeg at du har et mye greiere grunnlag for å regne ut arealene som er etterspurt i oppgavestillerens innnlegg..
for formelen for areal av en sirkel tar jeg for gitt at du kan...
da vet du brått arealet av innerblinken.....
du finner lett arealet av hele blinken....og kan fint regne ut arealet av de andre sirklene, som da nødvendigvis må trekkes fra arealet av sirkelen innenfor for å få arealet av synlig felt..
lykke til med løsningen...