Økonomi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Stein905
Pytagoras
Pytagoras

Hei! :)

Oppgaven lyder slik:

Mari har en fast månedslønn på 26730 kroner. Det svarer til 165 kroner timen. Hun får 50% tillegg i helgene. Marit har prosentkort, og skal betale 37% i skatt.

En måned hadde Marit overtidsarbeid i helgene. Da fikk hun utbetalt 17931 kroner. Hvor mange timer overtid arbeidet hun denne måneden?
-----------

Har strevd lenge med denne, og får ikke til stort. Funnet ut at 1 time for overtid i helgene får hun 247,50 kr. Men hvor mange timer hun arbeider for å få til den lønna sliter jeg med! :cry:

Vil takke for all den hjelp jeg kan få! :wink:
moth
Hilbert
Hilbert

Først må du jo finne ut hvor mye hun tjente den måneden. Hvis hun fikk utbetalt 17 931 kr etter å ha betalt 37 % skatt, hvor mye fikk hun da før skatt?
Når du har funnet ut det så vet du hvor mye mer hun tjente den måneden en vanlig og siden du har funnet hvor mye timelønnen er i helgene så er det ikke noe problem å regne ut overskuddet til timer.
Audunss
Jacobi
Jacobi

Du vet at hun vanligvis får utbetalt 26730 kroner - skatt som er 37 % av beløpet.

Denne måneden får hun utbetalt 17931 kroner. Differansen i disse to utbetalingene kommer fra overtidstimer, som er 247,50 kr.

Jeg ville funnet ut hva hun får utbetalt fra en time med overtidsarbeid, etter skatt, så funnet hvor mange timer med denne lønnen hun trenger for å få differansen mellom de to utbetalingene.
Post Reply