Avkuttet terning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
dryhilla
Fibonacci
Fibonacci

Hei!
Jeg har satt meg fast på en oppgave, som helt sikkert er veldig veldig enkel.. MEN trenger litt hjelp til å se det..

Oppgaven er:
En avkuttet terning kuttet av på en slik måte at alle kanter blir like lange. Dersom den opprinnelige terningen hadde sidelengde 1, hva blir sidelengden s i den avkuttede terningen?

Håper på raskt svar.. før jeg går på veggen her..
Gustav
Tyrann
Tyrann

Hvis man kutter alle hjørnene slik at man får en 14-sidet "truncated cube" http://en.wikipedia.org/wiki/Truncated_cube der alle sidene er like lange med sidelengde x, blir

[tex]\sqrt{2}(\frac{1-x}{2})=x[/tex] (Pytagoras) som gir

[tex]1-x=\sqrt{2}x[/tex] eller

[tex]x=\frac{1}{1+\sqrt{2}}[/tex]
ingunn4
Cayley
Cayley

Kan ikke visuelt se dette for meg. kan noen sette inn figuren og linjene for meg ? :oops:
Gustav
Tyrann
Tyrann

ingunn4 wrote:Kan ikke visuelt se dette for meg. kan noen sette inn figuren og linjene for meg ? :oops:
Image

Bruk pytagoras på den rettvinkla trekanten med sidelengder [tex]x,\, \frac{1-x}{2},\, \frac{1-x}{2}[/tex]
ingunn4
Cayley
Cayley

fin forklarende figur takk.

Hvis X1 er sidekanten i den store figuren

så er mao X2 "i anden" + X3 "i anden" = X1 "i anden" Pythagoras

........... men der er det stopp i resten av utregningen.
Har du tid å forklare den en gang til på en annen måte ?
dryhilla
Fibonacci
Fibonacci

taaaaaakk!!
Post Reply