Hei,
Har eksamen i R1 på fredag. Jeg sliter veldig med matte (dyskalkuli), men må likevel ha R1 for at informatikkstudier skal være tilgjengelige (selve studiet har ikke matte i seg - søkte dispensasjon fra kravet, men det hjalp ikke). Jeg får til sannsynlighet bra, regner med å klare hele den oppgaven. Er det noen som vet just hvor mye man må klare for å bestå faget, altså få en toer? Får jeg til sannsynlighet har jeg klart 1/5 oppgaver. Regner også med å få til noe i del 1 (derivasjon). Tror dere det holder? Avhengig av sensor?
R1 og karakter
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Nå er jeg faktisk ikke helt sikker på hvor mange poeng som skal til for å få bestått på videregående. Men jeg TROR (og håper forsåvidt) ikke man får bestått om man har 20% riktig. 30% riktig er litt i gråsonen av hva jeg tørr å uttale meg om. På høgskole er 40% minimum for å bestå.
Jeg forstår godt frustrasjonen din igrunn. Jeg gikk opp som privatist i 2MX. Da jeg tok det hadde jeg i tillegg 100% jobb og 50% studier, så jeg hadde ikke tid å regne oppgaver, bare delta på voksenopplæringstimer. Jeg kunne ikke veldig mye av pensum i forhold til 1my, men jeg klarte allikevel å få en 2er.
Men du tar allikevel en forutsetning at du ikke har en ENESTE slurvefeil på sannsynlighet. Det er snakk om små marginer og man må ta hensyn til at man har en liten feil her og der. Kanskje kan du hente inn noen poeng på oppgaver du egentlig ikke løser, men alt dette blir igrunn spekulasjoner. Jeg ville brukt mindre energi på å bekymring og heller gjort så god innsats som mulig fram mot eksamen. Mer enn det kan du ikke gjøre så får heller eksamen gå som den går.
Jeg forstår godt frustrasjonen din igrunn. Jeg gikk opp som privatist i 2MX. Da jeg tok det hadde jeg i tillegg 100% jobb og 50% studier, så jeg hadde ikke tid å regne oppgaver, bare delta på voksenopplæringstimer. Jeg kunne ikke veldig mye av pensum i forhold til 1my, men jeg klarte allikevel å få en 2er.
Men du tar allikevel en forutsetning at du ikke har en ENESTE slurvefeil på sannsynlighet. Det er snakk om små marginer og man må ta hensyn til at man har en liten feil her og der. Kanskje kan du hente inn noen poeng på oppgaver du egentlig ikke løser, men alt dette blir igrunn spekulasjoner. Jeg ville brukt mindre energi på å bekymring og heller gjort så god innsats som mulig fram mot eksamen. Mer enn det kan du ikke gjøre så får heller eksamen gå som den går.

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Jeg går ut fra at dersom besvarelsen din ligger i grensesjiktet mellom 1 og 2 vil sensoren utøve endel skjønn i bedømmelsen. I mange tilfeller vil nok sensoren være snill.Ruffi skrev:Vet ingen hvorvidt 1/5 til 1.5/5 oppgaver == 2?
Noe som kanskje vil veie negativt er det faktum at du kun løser oppgaver av én bestemt type. Jeg vil anta at en evt. sensor vil stille spørsmålstegn ved det faktum at du kun løser de (slik jeg ser det) vanskeligste oppgavene.
Jeg satser på å få til derivasjon og grenseverdioppgaver i del 1, samt eventuelle vektoroppgaver, også. Men sannsynlighet er det jeg er tilnærmet 100% sikker på å få til riktig.. regnet alle eksamensoppgavene jeg har kommet over, i både sinus og sigma-bøkene, gamle som nye. Fatter ikke hvorfor jeg får akkurat dét til så lett. Klarer jeg ikke R1-eksamen nå må jeg gå på sommerkurs for å få innpass på informatikkstudiet jeg vil inn på. 

Derivasjon er jo mye lettere enn sannsynlighetsregning, så jeg anbefaler å lese på det og gjøre mange derivasjonsoppgaver. Lykke til på eksamen!Ruffi skrev:Jeg satser på å få til derivasjon og grenseverdioppgaver i del 1, samt eventuelle vektoroppgaver, også. Men sannsynlighet er det jeg er tilnærmet 100% sikker på å få til riktig.. regnet alle eksamensoppgavene jeg har kommet over, i både sinus og sigma-bøkene, gamle som nye. Fatter ikke hvorfor jeg får akkurat dét til så lett. Klarer jeg ikke R1-eksamen nå må jeg gå på sommerkurs for å få innpass på informatikkstudiet jeg vil inn på.