siste mulighet til eksamen i 2mx

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
locura
Noether
Noether

Hvis det skulle gå skikkelig dårlig på eksamen og jeg ønsker å forbedre karakteren, hva gjør jeg da?
Må jeg begynne helt i bunn på videregående matte i Kunnskapsløftet, og hvor mange eksamner må jeg evt ta for å komme på nivå med 2MX, som jeg trenger for å komme inn på drømmestudiet?
Og hva er forskjellen på matten fra reform 94 og kunnskapsløftet? Er den "nye" matten mye værre?
Markonan
Euclid
Euclid

Du har jo mulighet til å ta 2MX som privatist på f.eks Bjørknes. Det koster litt penger da. :)

http://www.bjorknes.no/

Vet ikke helt detaljene til kunnskapsløftet, men jeg kan tenke meg at veldig mye av pensumet er ganske likt. Det er jo generelt ganske grunnleggende matte man lærer (selv om det kanskje ikke føles sånn når man er midt oppe i det ;)).
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
locura
Noether
Noether

Jeg tar det på Sonans nå, og det er visst siste gang det blir holdt eksamen i 2MX nå i mai. Etter det er det bare kunnskapsløftet som gjelder :(
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet

meld deg opp til eksamen i 2mx, det er den eneste eksamen du trenger, møt opp et halvt år senere (+/-), ta eksamen. Du kan lese deg opp hvordan du vil, aleine, ta et kurs osv.

Jeg meldte meg opp til 3mx eksamen etter jul, og skal ta den nå om en uke. Har lest aleine og det har funka flott og greit det, takket være matematikk.net :)

Men husk at når du forbedrer en karakter du allerede har, detter du vekk fra primærvitnemålskvota til inntak på universitet og høgskoler, og havner i ordninærkvota som pleier å ha litt høyere poengkrav enn primær. Les i studiehåndboka på drømmefaget ditt om det er verdt å forbedre karakteren. I ordinær for du også alderspoeng for verdt år du fyller etter du er atten.

Om det er vanskeligere eller enklere er vel litt opp til deg selv, nye temaer kommer inn og noen temaer faller ut i overgangen til R2 og 3mx. R1 og 2mx veit jeg ikke så mye om.

edit: 2 late :?

edit: Tar du R1-eksamen forbedrer du 2mx og havner i ordinær. (?)
Prøv heller å ta R2, da er du fremdeles i primær og leser deg opp på mye nyttig. Jeg har ikke 2mx fra før, men tar 3mx nå, så hvem som helst kan jo ta hvilke som helst eksamener uten å måtte "kvalifisere" seg til en eksamen
2. år Prod. ingeniør
Markonan
Euclid
Euclid

Her er kompetansemålet for R1. Mye av dette lærer man vel i 2MX?
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laere ... sid=168738
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
mb85
Noether
Noether

Hei! Jeg har gått på R1 kurs nå dette halvåret, men siden jeg ikke har fulgt med i matten sikkert siden barneskolen har jeg måttet supplere med bøker i andre mattefag i tillegg, og har derfor brukt 2MX bøker mye paralellt med R1 boka. Har også snakket med lærern min om dette, og vi er egentlig begge enige om at R1 er lettere, selv om det av en eller annen grunn heter "kunnskapsløftet"! R1 er uten integraler og trigonometri, men litt usikker om vektorer var med i 2MX...?

Så om du skulle stryke har du ihvertfall ett halvt år å forberede deg til R1 istedenfor, du kan jo ta den til høsten.

Som sagt har ikke jeg fulgt med i matten på maaange år, startet før jul med å lære meg forskjellen på 2x og x^2, og i dag tok jeg R1 eksamen, blir nok ingen toppkarakter, men regner med at jeg har bestått! Så bare man står på så går det som regel bra! :D
drgz
Fermat
Fermat

mb85 wrote: men litt usikker om vektorer var med i 2MX...?
jeg mener å huske at vi hadde om vektorer i 2mx hos oss. vi hadde det jo i 2fy, så da er det jo rart hvis det ikke var i 2mx og?

mulig jeg er helt på viddene, men har dessverre ikke beholdt læreboken fra den gang da ;)
moth
Hilbert
Hilbert

Jeg hadde 2mx nettopp og vektorer var med der ja. Lærte vel stort sett om de vanligste reglene pluss parameterfremstilling av linje i planet.
Post Reply