kimjonas wrote:En annet spørsmål. Er det den kunnskapen man sitter igjen med etter et år som er tellende på vitnemålet? f.eks. resultatet på en årsprøve?
Ja. Om du så får bare toere på prøvene, så skal du ha en karakter som står i stil med det du faktisk kan ved årets slutt. Læreren skal vurdere hva han mener du kan i juni, og ikke hva du har fått ved tidligere prøver. Han/hun kan selvfølgelig gjøre som min geografilærer gjorde, og si at jeg viste hva jeg kunne om kapittel 1 i september, kapittel 2 i oktober, osv, og siden vi ikke hadde noen prøver om kapittel 1 og 2 osv senere i året, så står de fremdeles tellende og viser det jeg sannsynligvis kan fremdeles. Gir det mening?
Altså: siden vi hadde om f.eks. isbreer og vulkaner på høsten, og ikke i det hele tatt om våren, så skal den karakteren jeg fikk til høsten telle mye inn på karakteren til sommeren, fordi jeg ikke har hatt sjansen til å vise frem kunnskapene mine i de omtalte kapitlene etter det.
Men da har jeg hørt at du faktisk kan kreve å få en anledning til å vise deg hva du kan. Enten at læreren spør deg ut om hva som helst fra hele pensum, eller at du kan be om en altomfattende prøve, så hele kunnskapsbanken din blir satt på prøve. Jeg har ikke noen kilder på dette, men det klarer du kanskje å lete frem selv?
Har reddet meg et par ganger på denne nye reformen, altså. Blant annet i geografi på ungdomsskolen fikk jeg mange firere fordi jeg gjorde dårlige prøver, men læreren visste at jeg var flink, og gav meg 5 på vitnemålet. Også nå i Matte X i VG2, fikk jeg en 4+ og en 5 på to prøver på høsten, men fikk likevel 6 til jul fordi jeg kommuniserer veldig bra med læreren og han vet at jeg har kontroll på det vi driver med.
Så bare stå på!
EDIT: Hehe, når jeg tenker over det så er norsk hovedmål i fjor, VG1, mitt mest ekstreme tilfelle. Fikk 2+, 2+, 3- og 3 på de fire prøvene vi hadde. Likevel fikk jeg 6 i standpunktskarakter.