Vi har akkurat startet med lineær optimering,- noe som jeg synes er veldig vanskelig. Hvordan kan jeg vite hva som er x og hva som er y og hvordan kommer jeg frem for å lage den grafen? Jeg vil sette stor pris på en god forklaring av denne oppgaven og gjerne vise meg en komplett fremgangsmåte for hvordan dere løser oppgavene. Da vil jeg nok helt sikkert forstå bedre

Slik lyder oppgaven:
En bedrift produserer produktene KONDIS og SPREK. Bedriften har begrenset kapasitet i produksjonsavdelingen og begrenset lagerplass i hyllene på lageret.
Det tar 12 timer å produsere én enhet av KONDIS og 4 timer å produsere én enhet av SPREK.
Det er hver uke 960 timer til rådighet i produksjonsavdelingen. Én enhet av KONDIS må ha 1 m hylleplass, mens én enhet av SPREK må ha 2m hylleplass.
Det er i alt 180 m hylleplass på lageret. Bedriften regner med at fortjenesten for produktet KONDIS er 3000 kr per enhet, og 4500 kr per enhet for SPREK.
a) Hvor mange enheter av hver type må bedriften produsere for å få størst mulig fortjeneste?
b) Hva er den største fortjenesten bedriften kan oppnå per uke på de to produktene?
Takker igjen for svar!