Hei, sliter med en omgjøring:
20X + 15Y + 12Z = 12t
skal bli til
x/4 + y/3 + z/t = 1
Omgjøring.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
- Posts: 828
- Joined: 13/10-2007 00:33
Uhm, du har tenkt litt feil i utgangspunktet ditt, på denne oppgaven.
Du må istedenfor ta utgangspunkt i de tre punktene du har fått oppgitt A(3,0,0), B(0,4,0) og C(0,0,t), for å så ta kryssproduktet av AB X AC. Så finner du konstant leddet d, trikser det litt til, og voilá.
(Hadde denne oppgaven i lekse til i dag, faktisk
)
Du må istedenfor ta utgangspunkt i de tre punktene du har fått oppgitt A(3,0,0), B(0,4,0) og C(0,0,t), for å så ta kryssproduktet av AB X AC. Så finner du konstant leddet d, trikser det litt til, og voilá.
(Hadde denne oppgaven i lekse til i dag, faktisk

-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Tok en kikk på eksempelsettet nå, og normalvektoren blir slettes ikke [20, 15, 12]. Husk at normalvektoren ikke blir den samme som i den forrige deloppgaven, da punktet C forandres.
Den nye normalvektoren finner du ved å f.eks. finne [tex]\vec{AB}[/tex] og [tex]\vec{AC}[/tex] og så krysse disse. Da ender du hvis jeg ikke tar feil, opp med [tex]\vec{n} = [4t, 3t, 12][/tex]. Når du så ganger med en vektor fra f.eks. A til et vilkårlig punkt (x,y,z) i planet og setter dette lik 0, skal du ende opp med den ligninga de nevner etter litt algebra.
edit: for sein
Den nye normalvektoren finner du ved å f.eks. finne [tex]\vec{AB}[/tex] og [tex]\vec{AC}[/tex] og så krysse disse. Da ender du hvis jeg ikke tar feil, opp med [tex]\vec{n} = [4t, 3t, 12][/tex]. Når du så ganger med en vektor fra f.eks. A til et vilkårlig punkt (x,y,z) i planet og setter dette lik 0, skal du ende opp med den ligninga de nevner etter litt algebra.
edit: for sein
Elektronikk @ NTNU | nesizer