konstruering av trekant trenger jeg hjelp til.. plis hjelp meg..
linje AB = 8 cm
Mål av 3.5 cm på linjen og lag et punkt E
7 cm fra A skal C ligge.
Hvordan konstruerer jeg denne?
konstruering av trekant trenger jeg hjelp til..
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Sjef
- Sted: Sarpsborg
Hei!
Noe upresis denne her, men jeg kan jo "tippe" det jeg tror oppgaven vil du skal gjøre.
Avsett linjestykket AB = 8cm
På linjestykket AB avsetter du punktet E, 3,5 cm fra A? eller fra B.. Hva sier oppgaven?
Dersom C skal ligge 7 cm fra A må C ligge på sirkelbuen du lager når du setter passerspissen i A og slår sirkelbuen med en åpning på passeren på 7 cm.
Kan det være at normalen fra C går gjennom E?
Håper dette var et stykke på vei. Les oppgaven nøye og tegn en prøvefigur.
MVH
KM
Noe upresis denne her, men jeg kan jo "tippe" det jeg tror oppgaven vil du skal gjøre.
Avsett linjestykket AB = 8cm
På linjestykket AB avsetter du punktet E, 3,5 cm fra A? eller fra B.. Hva sier oppgaven?
Dersom C skal ligge 7 cm fra A må C ligge på sirkelbuen du lager når du setter passerspissen i A og slår sirkelbuen med en åpning på passeren på 7 cm.
Kan det være at normalen fra C går gjennom E?
Håper dette var et stykke på vei. Les oppgaven nøye og tegn en prøvefigur.
MVH
KM
ehm, kan skrive av oppg. trekant ABC er AB= 7,5 cm, /_ (kant) A er på 75* (grader)(konstruering med å bare bruke ninjal, blyant og passer), /_ (KANT) B = 45 grader.
a. tein hjelpefigur, har gjort
b. konstruer trekanten, hjelp meg med den??
a. tein hjelpefigur, har gjort
b. konstruer trekanten, hjelp meg med den??
-
- Riemann
- Sted: Trondheim
Du må konstruere selv, men tegn en linje AB = 8 cm... Sett da passeren i A og konstruer en 90 grader og en 60 grader. Sett dermed i 90 på den 180 graderen du tegnet helt først så merker du av et punkt som du også når fra 60 graderen... Dermed har du 75 grader oppover fra A og innover...
B: bruk passer og la en halvsirkel. Lag en 90 grader også setter du den i 0 og i 90 grader så lager du et kryss... Nå har du to punkter, B og det krysset du lagde med passeren... Tegn en rett strek fra B og innover igjennom krysset og det samme med A vinkelen... Så har du en trekant
B: bruk passer og la en halvsirkel. Lag en 90 grader også setter du den i 0 og i 90 grader så lager du et kryss... Nå har du to punkter, B og det krysset du lagde med passeren... Tegn en rett strek fra B og innover igjennom krysset og det samme med A vinkelen... Så har du en trekant

Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
- Sted: Trondheim
Ja, oppgaven til trådstarter er smule diffus... 

Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV