Når er en person vektløs i en berg og dalbane?
Har i oppgave å vurdere om det stemmer at man er vektløs i en gitt berg og dalbane på Tusenfryd 12 ganger?
Trodde bare man var vektløs i verdensrommet og på sånne spesielle nasa fly.....
Berg og dalbane
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Man er vektløs når ingen krefter virker på en eller dersom alle krefter nuller ut hverandre.Gauteamus wrote:Hmm, er du ikke snarere vektløs hvis du kun er under påvirkning av gravitasjonskraften? Hvis jeg, som den klossen jeg er står fjellstøtt på gulvet er jo summen av kreftene i y-retning lik null, men jeg er ikke vektløs.
Sånn ca. i teorien virker det konstant en kraft mellom deg og gulvet, og den eneste grunnen til at du står dønn på gulvet er at gulvet og elektromagnetismen som holder det samlet er sterkere enn gravitasjonen. Så selv om du står på gulvet er du under "aksellerasjon" mot gulvet, og derfor under kraft. Det kan sikkert sies på en enklere og mer riktig måte, men poenget er at kraften er der selv om du står stille.Gauteamus wrote:Hmm, er du ikke snarere vektløs hvis du kun er under påvirkning av gravitasjonskraften? Hvis jeg, som den klossen jeg er står fjellstøtt på gulvet er jo summen av kreftene i y-retning lik null, men jeg er ikke vektløs.
På en annen side, når vognen reiser vekk fra deg med en aksellerasjon som matcher din egen mot jorden, så vil det ikke virke noen krefter mellom deg og vognen, og pr. relativitetsteori, ikke mellom deg og jorden heller. Hmmh, dette ble kanskje litt surrete beskrevet, med en del løse tråder, men jeg har ikke tenkt på fysikk lenge nok til å kunne si det mer presist.
-
- Riemann
Vektløshet i denne oppgaven blir jo hver gang du faller i fritt fall... Men 12 ganger i en og samme berg og dal bane? det er jo flere på tusenfryd...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV