logaritmer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
elisa652000
Noether
Noether

hei!blir veldig glad hvis noen kan forklare denne oppg. for meg, trinnvis. forstår ikke hvordan jeg skriver matte her men kanskje noen skjønner hva jeg mener. Det er en brøk:

Teller:
lg a opphøyd i x som igjen er opphøyd i y(parentes rundt x og y).
Nevner:
lg (a opphøyd i x) og så opphøyd i y.

jeg skal bevise at det er det samme som: teller: x opphøyd i y minus 1
nevner: y.

hvordan blir det det? har en mistanke om at det er ganske vesentlig for å forstå logaritmer(noe jeg overhodet ikke gjør). suuuuuuukk.
Mvh Elisabeth[/sup]
moth
Hilbert
Hilbert

Det var litt vanskelig å forstå hva du mente. Blir det noe slikt:

[tex]\frac{((lg(a))^x)^y}{(lg(a^x))^y}=\frac{x^{y-1}}{y}[/tex] ?
moth
Hilbert
Hilbert

Eller kanskje noe slikt:

[tex]\frac{lg(a^{x^y})}{(lg(a^x))^y}=\frac{x^{y-1}}{y}[/tex]
ettam
Guru
Guru

Eller:

[tex]{lg a^{(x^y)}\over lg a^x^y} = {x^y - 1 \over y}[/tex]

:?: :?: :?:
elisa652000
Noether
Noether

venstresiden til ettam og høyresiden til thmo!!!
sorry dere, skal forsøke å lære meg hvordan jeg skriver matte her(blush).
mvh elisabeth
ettam
Guru
Guru

elisa652000 wrote:skal forsøke å lære meg hvordan jeg skriver matte her
Se her:
mathme wrote:For nybegynnere, bruk gjerne LaTex, det er utrolig greit og oversiktilg, og ikke minst lett. Her er en guide som jeg, ved en misforståelsem laget (til FredrikM) -men han er jo pro i LaTex egentelig. 8-)

Vel, bruk 5min på å lese dette før du begynner å poste på matematikk.net. Da er du veldig veldig veldig grei :P

LaTex er enkelt egentelig. Kan du engelsk kan du laTex. La oss si du vil lage en brøk, hva var brøk på engelsk ? Fraction. For å gjøre saken lettere (av ren latskap) har de forkortoet fraction til frac.

I LaTex får du mye bruk for \ { }.
Hver gang du skal starte en matematisk kommando, begynner du med \ HVIS du ikke skriver vanlige tall... f.eks 1,2,3 .. det gjelder også komma, pluss osv slipper du kommandoen, da er det direkte inn... gange har man forkorta til cdot og for å "tegne gange" starter man med \ og skriver cdot:

\cdot

Som jeg sa, frac er en forkortelse for fraction. For å starte en brøkk skriver man derfor:

\frac {teller}{nevner}

La oss si du vil ha noe opphøyd. 2 opphøyd i 43 for eksempel, da går det slik:

2^{43}

La oss si du vil ha en vektor, hva er vektor på engelsk ? Jo; vector... av ren latskap forkorter vi saken til vec og får:

\vec{AB}

La oss si vi vil ha kryssproduktet mellom to vektorer, kryssprodukt tegnet er ren teknisk sett gange tegn i USA og andre ASIAtiske land, gange heter på engelsk ? : times

Så vi vil ha to vektorer ganget med hverandre, da gjør vi det slik:

\vec{AB} \times \vec{BC}

La oss si vi vil dele kryssproduktet på absoluttverdien til en normalvektor n:

\frac {\vec{AB} \times \vec{BC}}{| \vec{n}|}

La oss si vi vil ha rota av 2 i andre pluss åtte i andre totalt opphøyd i to. Rottegn på engelsk, igjen av ren latskap, forkorter vi til sqrt, det gir:

\sqrt {(2^2+8^2)^2}

Legg merke til at jeg ikke brukte {} rundt opphøyingen, det er fordi det er ett tall, og da sløyfer vi saken. Hvis det var 2 opphøyd i 23 ville det se slikt ut:

\sqrt {(2^{23}+8^2)^2}

Hvis du vil skrive cosinus til alfa, skriver du det på følgende måte:
\cos \alpha

Dette er de mest grunnlegende ferdighetene i LaTex. Et lite tips er å laste ned mathtype. Gå inn på preferences og bytt translation til LaTex. Hvis du lurer på hvordan koden til noe ser ut i latex, så skriver du det inn på mathtype, merker av og trykker ctrl + c , deretter åpner du notebook/notisbok og trykker ctrl + v ... da ligger koden der og du kan studere den.

Du må ikke glemme at, alltid når du skal begynne med noe i LaTex, må du begynne med [ tex] og slutte med [ /tex] uten mellomrom. Dessuten finner du en nyttig tast øverst til høyre på menyen til matematikk.net. Du kan marke av der du vil putte in [tex][tex ][/tex], og trykke på knappen, da settes den inn automatisk. Lykke til og spørr om det var noe mer.
ettam
Guru
Guru

Er det slik du mener:

[tex]{lg a^{(x^y)}\over lg (a^x)^y} = {lg a^{(x^y)}\over lg a^{x \cdot y}} = { x^y \cdot lg a \over x \cdot y \cdot lg a} = {x^y \over x \cdot y} = {x^y \cdot x^{-1} \over y} = {x^{y-1} \over y}[/tex]
elisa652000
Noether
Noether

Tusen tusen takk for god innføring i bruk og ikke minst svar på spm! nå blir logaritmer plutselig mer logiske for meg:-)
Skal øve før neste innlegg!
Fortsatt god påske, mvh elisa
Markonan
Euclid
Euclid

Da vil jeg anbefale at du ser litt her:
http://www.forkosh.com/mimetextutorial.html

Det er en oversikt over så og si alt man kan gjøre, pluss en liten testboks der man kan skrive inn ting og tang for å se hvordan det blir. (Det kan du også gjøre ved å velge 'Forhåndsvisning' her på forumet).

Et siste tips er at du kan holde musen over alle matte-greiene på forumet, og få opp tex-koden til hvordan det skrives, bare test på det som står under.

[tex]x = 2^3[/tex]

Du kan også velge 'Siter innlegg', så får du det opp igjen.

Lykke til!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Post Reply