Har slitt nu med denne oppgaven i 2 timer .
Oppgaven lyder som følgende : Finn avstanden til punktet a(6,3) til linja
a) y=2x+5 b)y=0,5x+4
Tror det er noe fundamentalt jeg gjør galt så må nok sikkert ha det inn med teskje .
Svarene skal bli som følgende :
a) = 11.26 b) = 3.58
På forhånd takk
Oppgave 3.6 i 3mx boka , Vektorer
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Metode for å finne punkt-linje-avstand med vektorer.
1. Merk av punktet P du får oppgitt.
2. Merk av et punkt R på linja.
3. Finn [tex]\vec{PR}[/tex] og en vektor [tex]\vec{A}||l[/tex], der [tex]l[/tex] er linja.
4. Finn [tex]\vec{PR}+k\vec{A}[/tex] for en [tex]k[/tex] slik at [tex]\left(\vec{PR}+k\vec{A}\right)\cdot\vec{A}=0[/tex].
5. Beregn lengden av [tex]\vec{PR}+k\vec{A}[/tex].
1. Merk av punktet P du får oppgitt.
2. Merk av et punkt R på linja.
3. Finn [tex]\vec{PR}[/tex] og en vektor [tex]\vec{A}||l[/tex], der [tex]l[/tex] er linja.
4. Finn [tex]\vec{PR}+k\vec{A}[/tex] for en [tex]k[/tex] slik at [tex]\left(\vec{PR}+k\vec{A}\right)\cdot\vec{A}=0[/tex].
5. Beregn lengden av [tex]\vec{PR}+k\vec{A}[/tex].
-
- Dirichlet
Det er godt forklart i Eksempel 5, et par sider bakover. Les grundig, det kommer tilbake gjentatte ganger.
2. år Prod. ingeniør
\left(\vec{PR}+k\vec{A}\right)\cdot\vec{A}=0
Dette får jeg til å bli i oppgave a) [x-6,2x+2].
Jeg tror det er enten her jeg regner feil , eller så er det når jeg prøver å finne hvilket punkt som er vinkelrett til L, ( som I eksempel 5 er [1,-2]).
Jeg får det til å bli [2,-1] I oppgave a).
Takker for raske svar , jeg har forstått prinsippene bak , men jeg tror jeg bommer på noe elementært i utregningen min.
Dette får jeg til å bli i oppgave a) [x-6,2x+2].
Jeg tror det er enten her jeg regner feil , eller så er det når jeg prøver å finne hvilket punkt som er vinkelrett til L, ( som I eksempel 5 er [1,-2]).
Jeg får det til å bli [2,-1] I oppgave a).
Takker for raske svar , jeg har forstått prinsippene bak , men jeg tror jeg bommer på noe elementært i utregningen min.
-
- Dirichlet
[tex]y = 2x + 5[/tex]
Punktet P er et punkt på linja med ukjente koordinater, legger derfor inn [x,y] der y=2x + 5
[tex]P(x,2x + 5)[/tex]
Lager vektoren AP
[tex]\vec{AP} = [x - 6,2x+5 - 3][/tex]
finner retningsvektor
[tex]retningsvektor = [1,k] = [1,2][/tex] ([tex]2[/tex] er fra [tex]y = 2x + 5[/tex])
Skalarproduktet skal være lik null når linjene er vinkelrette på hverandre. Da er avstanden mellom vektorene minst.
[tex][x - 6,2x + 2] \circ [1,2] = 0[/tex]
[tex]x - 6 + 4x + 4 = 0[/tex]
[tex]5x = 6 - 4[/tex]
[tex]x = {2 \over 5}[/tex]
Putter x-verdien inn i AP
[tex]\vec{AP} = \left[ {{2 \over 5} - 6,2 \cdot {2 \over 5} + 5 - 3} \right][/tex]
[tex]\vec{AP} = \left[ { - 5.6,2.8} \right][/tex]
Finner lengden av vektoren AP
[tex]\left| {\vec{AP} } \right| = \sqrt {( - 5.6)^2 + 2.8^2 } = 6.26[/tex]
gjenta på b)
edit: komma [tex],[/tex] er for å skille mellom x og y koordinatene. Punktum [tex].[/tex] blir "tallenes komma"
Punktet P er et punkt på linja med ukjente koordinater, legger derfor inn [x,y] der y=2x + 5
[tex]P(x,2x + 5)[/tex]
Lager vektoren AP
[tex]\vec{AP} = [x - 6,2x+5 - 3][/tex]
finner retningsvektor
[tex]retningsvektor = [1,k] = [1,2][/tex] ([tex]2[/tex] er fra [tex]y = 2x + 5[/tex])
Skalarproduktet skal være lik null når linjene er vinkelrette på hverandre. Da er avstanden mellom vektorene minst.
[tex][x - 6,2x + 2] \circ [1,2] = 0[/tex]
[tex]x - 6 + 4x + 4 = 0[/tex]
[tex]5x = 6 - 4[/tex]
[tex]x = {2 \over 5}[/tex]
Putter x-verdien inn i AP
[tex]\vec{AP} = \left[ {{2 \over 5} - 6,2 \cdot {2 \over 5} + 5 - 3} \right][/tex]
[tex]\vec{AP} = \left[ { - 5.6,2.8} \right][/tex]
Finner lengden av vektoren AP
[tex]\left| {\vec{AP} } \right| = \sqrt {( - 5.6)^2 + 2.8^2 } = 6.26[/tex]
gjenta på b)
edit: komma [tex],[/tex] er for å skille mellom x og y koordinatene. Punktum [tex].[/tex] blir "tallenes komma"
2. år Prod. ingeniør
-
- Dirichlet
i min fasit står det 6,26
hvilken bok bruker du sinus eller aschehoug?

hvilken bok bruker du sinus eller aschehoug?
2. år Prod. ingeniør
-
- Dirichlet
ja er nok det. jobber i samme boka jeg og, samme år og opplag. er snart ferdig og har gjort så og si alle oppgavene til der jeg er nå, så hvis du lurer på noe annet derfra, så bare spør 

2. år Prod. ingeniør