HeiJeg holder nå på med oppgaver om komplekse tall. Står nå fast på en oppgave der jeg skal motbevise et "bevis" for at 1 = -1 . Beviset går som følger:
1=√1=√((−1)⋅(−1) )=√(−1) ∗ √(−1)=i ∗i=−1
Det er jo ikke riktig, men hva er det som er galt i utregningen? eller handler det om definisjonen av komplekse tall? Sitter fast her. Takk for svar
Motbevis; "bevis" for at 1 = -1
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
√((−1)⋅(−1) )=1
men
√(−1) ∗ √(−1)=i ∗i=−1
så
[tex]\sqrt{(−1)⋅(−1) } \neq \sqrt{(-1)}*\sqrt{(-1)}[/tex]
men
√(−1) ∗ √(−1)=i ∗i=−1
så
[tex]\sqrt{(−1)⋅(−1) } \neq \sqrt{(-1)}*\sqrt{(-1)}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Hei
Takk for to gode svar. Skjønner hva som er galt her nå. Rett og slett definisjoner jeg ikke husker/har helt inne
Takk for to gode svar. Skjønner hva som er galt her nå. Rett og slett definisjoner jeg ikke husker/har helt inne

Et spørsmål til. Som du skriver er det mer riktig å skrive [tex]i\sqrt{a}[/tex] i , men vil jeg da kunne skrive:
[tex]1=\sqrt{1}=\sqrt{(-1)\cdot (-1)}=i\sqrt{1}\cdot i\sqrt{1}=i^{2}\cdot \sqrt{1}=-1[/tex]
Eller vil dette bli galt ettersom [tex]\sqrt{a\cdot b}= \sqrt{a}\cdot \sqrt{b}[/tex] i utgangspunktet ikke gjelder for negative tall?
Takk for svar.
[tex]1=\sqrt{1}=\sqrt{(-1)\cdot (-1)}=i\sqrt{1}\cdot i\sqrt{1}=i^{2}\cdot \sqrt{1}=-1[/tex]
Eller vil dette bli galt ettersom [tex]\sqrt{a\cdot b}= \sqrt{a}\cdot \sqrt{b}[/tex] i utgangspunktet ikke gjelder for negative tall?
Takk for svar.