*EKSAMENSTRÅD Høsten 2011*

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

krje1980:

Javel, kjekt du også liker lange lange innlegg :) Jeg synes det er mye interessant i det du skriver, jeg... :)

Det ene avhenger av det andre, og matematikkfagene henger sikkert tett sammen, slik du skriver, og jeg ser at det er rimelig... Når jeg uansett har tenkt å ta mange matematikkfag, er det nok ingen grunn til å ta fag som bygger på disse (f.eks. fysikkfag), så tidlig at jeg ikke har rukket å ta flere av matematikkfagene hvor man lærer grunnlaget for beregningene... det blir vel helst å gjøre studiene (og dermed livet) tyngre for seg selv... PHYS111 er jo gjerne ikke det mest krevende av fysikkfagene, så selv om man generelt trenger mye matematikk i fysikkfagene er det vel et av de som krever minst (med unntak av PHYS101, men det gir lavere poeng hvis man skal ta mer fysikk (fordi man da også må ha PHYS111), noe jeg sannsynligvis har tenkt, og er dermed ikke særlig aktuelt for min del).

Eventuelle "ekstrafag" utenom de anbefalte fagene 1. semester bør sikkert heller være enten å ta flere matematikkfag oppå hverandre (noe som kan bli tungt, hvis ikke jeg har lest noen av dem utenom semesteret), så det aller lureste er gjerne å evt. ta fag som ikke krever noe særlig matematikk (dvs. utover MAT111). Størstedelen av slike fag ser imidlertid ut til å være i fagområder jeg interesserer meg en smule mindre for... F.eks. for å ta geofysikkfag (meteorologi) anbefales, ikke overraskende, både MAT111, og PHYS 111.

Får antagelig bare begynne graden med masse matematikkfag, og evt. bruke ett av de "frie" valgfagene hvis jeg vil ha et ekstrafag siden jeg regner med at exphil ikke krever så mye som mange andre emner (f.eks. matematikk)...

Hvis du nå etterhvert lurer på hvilken bachelor jeg tar sikte på, så er det faktisk noe jeg selv også lurer på. :) Har begrenset valgmulighetene noe, ved å bestemme meg for at det svært sannsynlig blir på mat-nat på UiB jeg begynner. De programmene jeg antakelig har høyest på listen er: "matematiske fag", "fysikk", "meteorologi og oseanografi" eller "informatikk-matematikk-økonomi" evt. datavitenskap/teknologi. Usikker på rekkefølgen av disse, og det er dessuten mange jeg kanskje kunne tenke meg...
Kriteriene mine er nemlig foreløpig, svært kort formulert: noe som er både matematisk og teknisk på samme tid. Er litt usikker på om jeg vil gå for "kun matematikk" (selvfølgelig med valgfag i), eller ha mere anvendelser i tillegg. Men det regner jeg med å finne ut etterhvert, og det er jo ikke umulig å bytte mellom programmene, siden de aller fleste er "åpne". Kjenner en (deltidsstudent) som har gått på 4-5 ulike programmer i en bachelor ... geo,kjem,mol,farm og muligens enda et, er ikke helt sikker på om det var alle... Men det hører jo med til sjeldenhetene, og jeg har ikke planer om å gjøre det samme...

Allikevel tror jeg, hvis ikke jeg får en :idea: lys ide :idea: før høsten, at jeg får bruke "veien blir til mens man går"-prinsippet på akkurat hvilken grad og retning jeg skal ta. :) Årsstudium er selvfølgelig et alternativ, men det høres gjerne flottere ut å gå på bachelor, pluss at jeg har hørt, og tror også det til en viss grad er tilfelle, at det er lettere å bli kjent med medstudenter på bachelorprogram enn hvis en "ikke hører til noe sted" og bare tar ett fag her og der...

Kjekt å høre at INF100-faget sannsynligvis har blitt bedre nå... er jo svært mange som er anbefalt å ta det, så det bør jo absolutt av den grunn være forholdsvis "studentvennlig" lagt opp. Mange gode tips du kommer med her...

Lykkke til videre !!
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
gelali
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 176
Registrert: 10/04-2009 22:04

4 eksamener:

IT grunnkurs
Kjemi grunnkurs
calculus 1
geologi grunnkurs
:D
Master Petroleum @NTNU
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

claudeShannon skrev: Høres deilig ut. Tror jeg endelig skal ta et par fag på BMAT (kanskje noe algebra/numerisk algebra for å forberede meg) da jeg aldri fikk tid til det dette semesteret; har funnet ut at det å lage gode forelesninger tar veldig mye lenger tid enn det man tror i utgangspunktet.
For all del, ta algebrafag! Det er kos og hjernetrim på en gang. Foreleser du i noen fag?

Dette semesteret skal jeg ta:
MA3201 - Ringer og moduler
TMA4145 - Lineære metoder
ITGK og ex.phil.
Jeg er mest urolig for ringer og moduler, men tror det skal gå greit med god forberedelse. Gleder meg til neste semester, da blir det:
Topologi, mangfoldigheter, kompleks analyse og Galois-teori. :D
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

wingeer skrev:
claudeShannon skrev: Høres deilig ut. Tror jeg endelig skal ta et par fag på BMAT (kanskje noe algebra/numerisk algebra for å forberede meg) da jeg aldri fikk tid til det dette semesteret; har funnet ut at det å lage gode forelesninger tar veldig mye lenger tid enn det man tror i utgangspunktet.
For all del, ta algebrafag! Det er kos og hjernetrim på en gang. Foreleser du i noen fag?
Begge ph.d.-fagene jeg har hatt dette semesteret har vært organisert slik at vi tre som tok fagene har forelest på tur, så har blitt en god del forelesninger i høst. Forsåvidt fin måte å lære på, men satan så mye tid det tar å forberede en forelesning hvis man vil prøve å gjøre det bra.

Er vel litt derfor at jeg ikke fikk begynt på matematikkfagene heller. Men til våren så er det heldigvis bare ett av fagene som er lagt opp på samme måte, de andre er selvstudium, så da vil det nok gå an å ta et par matematikkfag ved siden av. Funderer litt på disse fagene

TMA4267 - Lineære statistiske modeller
MA2501 - Numeriske metoder
MA1202 - Lineær algebra med anvendelser

men litt usikker på om jeg får tid til alle, og hvis ikke, hvilke jeg bør gå for.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Jeg har bare hatt MA2501 og MA1202. Det er jo to ganske forskjellige fag, hvor MA1202 er mer grunnleggende enn MA2501 som også i et par tilfeller bygger litt på lineær algebra. Minimalt riktignok, men litt. Det er nok mer nytt i numeriske metoder. Og hvis det er Olivier Verdier som underviser i det, så burde du følge det. Han er ganske så flink etter det lille jeg har sett!
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

wingeer skrev:
claudeShannon skrev: Høres deilig ut. Tror jeg endelig skal ta et par fag på BMAT (kanskje noe algebra/numerisk algebra for å forberede meg) da jeg aldri fikk tid til det dette semesteret; har funnet ut at det å lage gode forelesninger tar veldig mye lenger tid enn det man tror i utgangspunktet.
For all del, ta algebrafag! Det er kos og hjernetrim på en gang. Foreleser du i noen fag?

Dette semesteret skal jeg ta:
MA3201 - Ringer og moduler
TMA4145 - Lineære metoder
ITGK og ex.phil.
Jeg er mest urolig for ringer og moduler, men tror det skal gå greit med god forberedelse. Gleder meg til neste semester, da blir det:
Topologi, mangfoldigheter, kompleks analyse og Galois-teori. :D
MA3002? Foreleses ikke det bare annethvert vårsemester, altså neste gang vår 2013?
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Topologi, ja!
Nei, det har blitt satt opp etter etterspørsel fra studenter. ;) Hvis du går BMAT kan du jo følge kurset, uten å ta eksamen. Sånn for den matematiske modenhetens skyld. Det kommer nok godt med etterhvert, avhengig av hvilke fag du skal ta. Tror foreleseren blir glad dess flere som kommer, ettersom vi har mast for å få satt det opp. Hehe.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

wingeer skrev:Jeg har bare hatt MA2501 og MA1202. Det er jo to ganske forskjellige fag, hvor MA1202 er mer grunnleggende enn MA2501 som også i et par tilfeller bygger litt på lineær algebra. Minimalt riktignok, men litt. Det er nok mer nytt i numeriske metoder. Og hvis det er Olivier Verdier som underviser i det, så burde du følge det. Han er ganske så flink etter det lille jeg har sett!
Jeg heller mest mot MA-emnene, både fordi jeg tror tidligere kunnskap kommer mer til nytte og dermed reduserer arbeidsmengden noe, og fordi de virker å være mer relevant for hva slags fag jeg vil ta senere (TMA4205, TMA4145, TMA4180). Men samtidig hadde det vært kjekt å få tatt TMA4315, TMA4265, og TMA4295 også.

Tror egentlig jeg bare må innse at jeg ikke får tatt alle fagene jeg vil ta. :p
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Betyr det at de kanskje ikke setter det opp V2012-semesteret? :? Var da jeg egentlig hadde tenkt til å ta emnet. Topologi høres jo veldig interessant, men spørs om det ikke blir litt tidlig for en førsteårsstudent.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

claudeShannon:
Du kan gjøre som meg. Utvide bachelorgraden (nå vet jeg ikke om du er der lenger, men) med et år for å få bedre faglig bredde/dybde. Innser at jeg ikke har hatt nok til å kunne velge noen retning for mastergrad enda, så er det bare å pøse på med flere fag. I verste fall får jeg lagt inn noen av dem under mastergraden osv.

svinepels:
Det vet jeg ikke. Om noe ville jeg kanskje tro motsatt? Kanskje de endelig skjønner at topologi er en så viktig gren innenfor matematikk at de begynner å holde kurset hvert år? Uansett er det nok ikke spesielt vanskelig å skaffe nok interesserte slik at det blir satt opp. Etter hva jeg har hørt, mistenker jeg at Nils Baas ikke har noe i mot å forelese i topologi. Hehe.
Det vet jeg ikke om det er. På en side er det veldig "grunnleggende". Det er nok vanskelig for en førstegradsstudent, hvertfall om en skal gå opp til eksamen og gjøre øvinger også videre. Derfor det går an å bare gå i forelesninger, så en blir eksponert for det. Kan komme godt med senere. :) Hvertfall hvis de setter det opp V2012 også, da blir det jo bare repetisjon!
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

wingeer skrev:claudeShannon:
Du kan gjøre som meg. Utvide bachelorgraden (nå vet jeg ikke om du er der lenger, men) med et år for å få bedre faglig bredde/dybde. Innser at jeg ikke har hatt nok til å kunne velge noen retning for mastergrad enda, så er det bare å pøse på med flere fag. I verste fall får jeg lagt inn noen av dem under mastergraden osv.
Hehe, jeg kunne sikkert gjort det hvis jeg bare hadde hatt BMAT å konsentrere meg om. Men første prioritet er å fullføre doktorgraden på normert tid, så 3.7år igjen (ish). Og jeg har sett dette semesteret hvor "ødeleggende" det å ta fag er for forskningen, dvs det går mye tid som jeg kunne ha brukt til lab/andre ting som nå går til fagene jeg tar. Så første pri er å bli ferdig med de fire phd-fagene jeg må ha i doktorgraden, men samtidig prøve å ta noen få fag ved siden av på BMAT (siden jeg er meldt opp i det programmet også; tror jeg hadde noe vel høye håp for arbeidskapasiteten min før semesteret begynte).
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Er nok en god idé wingeer. Får bare se om timene overlapper noen av mine andre forelesninger. Planlegger allerede et ekstrafag, MA2201 algebra. Apropos det, er timeplanene som ligger her:

http://www.ntnu.no/studieinformasjon/ti ... g=emnekode

endelige? Eller er det vanlig at de endres etter hvert? Hvis de er det, har jeg to tilfeller av overlapping, også starter jeg kl. 08:15 fire av fem dager i uka. Flott!
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

claudeShannon
Jøss. Doktorgrad, a gitt. Hvordan er det? Får du lønn når du tar den? Hva tar du phd i? Er det mye arbeid? Og var det mye arbeid for å få lov til å ta phd?

svinepels:
Det kan bli et problem, ja. Smart! Jeg vil anbefale deg å ta MA2201, egentlig. Heller det enn topologi. Det er litt mer nærliggende andre semester.
Jeg tror de stemmer. Hvertfall midlertidig. Det kan være det blir gjort noen endringer hvis det er fag som kræsjer og som mange tar felles.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Virker veldig rart, i og med at MA1202 Lineær algebra med anvendelser og ST1101 Sannsynlighetsregning og statistikk overlapper. Alle BMAT-studenter og ÅMATSTAT-studenter tar disse fagene samtidig i andre semester, så skjønner ikke hvorfor de har lagt dem opp slik.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

wingeer skrev:claudeShannon
Jøss. Doktorgrad, a gitt. Hvordan er det? Får du lønn når du tar den? Hva tar du phd i? Er det mye arbeid? Og var det mye arbeid for å få lov til å ta phd?
Jeg begynte nå i juli, så har ikke holdt på så veldig lenge, men synes det er artig til nå. Får jo jobbe med så og si det jeg vil, og styrer dagene ganske fritt også, så hvis man liker det slikt så er det veldig kjekt med phd. :)

Tar doktorgrad i mikrobølgeteknikk; forsker på modellering/karakterisering av transistorer for effektforsterkere i trådløse kommunikasjonssystemer. I utgangspunktet er det vel så mye arbeid man vil/orker, helt avhengig av hva slags mål man har. Ønsker en å ha en lang publikasjonsliste ved endt grad så kan det fort kreve ekstremt mye arbeid (men også en del "flaks"). Men det varierer nok fra fagfelt til fagfelt og avhenger nok av hva man forsker på.

Vil nok si at til nå har det vært noe mindre arbeid nå mens jeg har holdt på med phd'en enn det det var for å ende opp med bra nok karaktersnitt for å kunne komme inn; har hatt mine semestre der jeg har sittet fra 08:00 til 23:00 hver i ukesvis pga både to og tre ekstrafag (for å til slutt ha tatt alle fagene som virker interessante). Det er vel nettopp dette som ikke går i lengden, og derfor jeg tipper at jeg ikke får tatt alle matematikkfagene jeg vil ta nå de neste årene. Men, er jo bedre å få tatt noen enn ingen, og et par skal i semesteret bør gå så fort jeg er ferdig med phd-fagene.
Svar