Hvis jeg ikke husker feil, var det en oppgave hvor man hadde en rettvinklet trekant, og en katet var oppgitt, og målet var å finne ut hvor mange hele tall som var slik at hypotenusen ble et helt tall. Dessuten var det en oppgave med en lyktestolpe og en skygge. Noen av disse du sikter til?Magnus skrev:Vent litt. Fjenrer dette midlertidig.
Var det en oppgave med en rettvinklet trekant der?
Hvordan gikk Abel runde 1?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Cayley
vent, vent... oppg. 1 var 1993 * 2007 - 2007 * 1993. Blir ikke det 0, eller er jeg helt på bærtur nå?o.o
Nei jammen... Ser nå at oppgaven var 1997*2003 - 1993*2007... Jaja, sånn kan det gå tidlig om morran:P
Tror jeg klarte ca. 14 kanskje
fornøyd med det, selv om årets abel var ganske enkel.
Nei jammen... Ser nå at oppgaven var 1997*2003 - 1993*2007... Jaja, sånn kan det gå tidlig om morran:P
Tror jeg klarte ca. 14 kanskje

-
- Cayley
- Sted: Trondheim
a er lengda av den andre kateten. Var det ikkje slik?sEirik skrev:Det var en oppgave der du hadde en rettvinklet trekant der den ene kateten var 27 lang. Og så skulle du finne ut hvor mange heltallige a-er som kunne eksistere slik at også hypotenusen ble et heltall.
-
- Cayley
Klart =) Synes Abel-folka var ganske kjipe med den oppgaven
Er ikke så lett tidlig om morran å se at de tallene faktisk var forskjellige når man har dårlig tid ;(
Ser at jeg fikk 79 poeng. =) Nais.

Ser at jeg fikk 79 poeng. =) Nais.
Jeg fikk liksom aldri starta på den ;S. burde kanskje ha klart den. Det som plager meg er den siste oppgaven. Hvis du prøvde deg frem med 4, 6 og 8 trekanter inne i det kvadratet, kom det et mønster med en gang. Men skippet å prøve så mye på den.Magnus skrev:Ok, vel. 79 bør vel holde, selv om runde 1 gikk for å være forholdsvis lett i år. Når det kommer til den rettvinklede trekanten er jeg forbauset over at dere ikke fikk den til.
Endte likevel opp med 87 poeng, og er fornøyd med det

Èg er Islendingur 

Hvor tar dere denne testen?
edit.
*GOogla*. 1.runde for 06/07 så rimelig grei ut..
Er det kun for VGS dette?
edit.
*GOogla*. 1.runde for 06/07 så rimelig grei ut..
Er det kun for VGS dette?
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
-
- Cayley
Gjør nok det, kom glatt videre med 57 poeng i fjor. Selv om den var en del vanskeligere enn årets.Magnus skrev:Ok, vel. 79 bør vel holde, selv om runde 1 gikk for å være forholdsvis lett i år. Når det kommer til den rettvinklede trekanten er jeg forbauset over at dere ikke fikk den til.
Trekanten var ikke så vanskelig...
hvis man setter 27² + a² = x²
x² - a² = 729
(x-a)(x+a) = 729. Fra 1 til 27 har 729 3 tall det kan deles på, 1, 3 og 9. Sånt jeg løste den i hvertfall.
Nå,vel. Enkleste er vel å skriveThemaister skrev:Gjør nok det, kom glatt videre med 57 poeng i fjor. Selv om den var en del vanskeligere enn årets.Magnus skrev:Ok, vel. 79 bør vel holde, selv om runde 1 gikk for å være forholdsvis lett i år. Når det kommer til den rettvinklede trekanten er jeg forbauset over at dere ikke fikk den til.
Trekanten var ikke så vanskelig...
hvis man setter 27² + a² = x²
x² - a² = 729
(x-a)(x+a) = 729. Fra 1 til 27 har 729 3 tall det kan deles på, 1, 3 og 9. Sånt jeg løste den i hvertfall.
[tex](x-a)(x+a) = 27^2 = 3^3\cdot 3^3 = 3^2\cdot 3^4 = 3\cdot 3^5 = 1\cdot 3^6[/tex]
Gir vel fort 3 løsninger