Etter min løsning på denne oppgaven så er det eksakte svaret ganske lett.
Men her er ihvertfall oppgaven.
Seks like lange pinner avgrenser fire sideflater til en trekanta likesidet pyramide. Inni denne er en kule som tangerer de fire sideflatene i pyramiden. Viss vi fjerner de fire sideflatene og lar pinnene stå att, og innskrive en ny kule, slik at kula tangerer alle pinnene, hva blir da forholdet mellom de to kulenes volum?
Lettere tetraedernøtt
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Lagrange
1,77? Nærmest vill gjetning, så jeg gidder ikke legge ut hvordan jeg kom frem til det x)LAMBRIDA skrev:Etter min løsning på denne oppgaven så er det eksakte svaret ganske lett.
Men her er ihvertfall oppgaven.
Seks like lange pinner avgrenser fire sideflater til en trekanta likesidet pyramide. Inni denne er en kule som tangerer de fire sideflatene i pyramiden. Viss vi fjerner de fire sideflatene og lar pinnene stå att, og innskrive en ny kule, slik at kula tangerer alle pinnene, hva blir da forholdet mellom de to kulenes volum?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."