Trekanter
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Bevis at om en trekant kun har heltallige sidelengder og heltallige vinkler (målt i grader) så vil trekanten være likesidet.
Jaså? Gi meg et eksempel, er du snill.
-
- Euler
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
En slik trekant finnes ikke Audunss...
Elektronikk @ NTNU | nesizer
JEg har allerede et bevis foran meg som sier at en slik trekant må være likesidet, så oppgaven står.
Oi, dumt av meg å skrive sånn uten å tenke meg om. Jeg mener faktisk at du en gang spurte om et lignende bevis, og mener at Solar Plexsus beviste at en slik trekant falt innenfor en av kategoriene likesidet, rettvinklet eller likebeint. Men da var det vel at en slik trekant måtte være likesidet han kom fram til da (fant ikke da jeg søkte). Det er vel kanskje demensen som kommer krypende.

@ Audunss: men hva med vinklene?

-
- Euler
- Kontakt:
Men vinklene er er ikke heltallige.Audunss skrev:katetene er på 3 og 4 sider, 3^2 + 4^2 = 5^2Vektormannen skrev:En slik trekant finnes ikke Audunss...
Juks å lete opp et eksisterende bevis da.BMB skrev:Oi, dumt av meg å skrive sånn uten å tenke meg om. Jeg mener faktisk at du en gang spurte om et lignende bevis, og mener at Solar Plexsus beviste at en slik trekant falt innenfor en av kategoriene likesidet, rettvinklet eller likebeint. Men da var det vel at en slik trekant måtte være likesidet han kom fram til da (fant ikke da jeg søkte). Det er vel kanskje demensen som kommer krypende.![]()

-
- Euler
- Kontakt:
En rettvinkla trekant med sidene 3, 4 og 5 har ikke vinkler på 30 og 60 grader, men ca. 53.1 og 36.9 grader.Audunss skrev:er ikke 30 60 og 90 grader heltallige vinkler? I tilfelle hva mener du med det.