Flytende ball

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

Dette er en overkommelig vgs-oppgave;

En ball med radius 1 flyter på vannet slik at en fjerdedel av volumet ligger under vann. Volumet av den delen av ballen som ligger under vann er gitt ved volumet[tex]\,\,V=\frac{\pi\cdot x^2}{3}\cdot (3 - x)[/tex]
der x er dybden.
Finn hvor dypt ballen synker ved å løse en likning.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

Janhaa skrev:Dette er en overkommelig vgs-oppgave;

En ball med radius 1 flyter på vannet slik at en fjerdedel av volumet ligger under vann. Volumet av den delen av ballen som ligger under vann er gitt ved volumet[tex]\,\,V=\frac{\pi\cdot x^2}{3}\cdot (3 - x)[/tex]
der x er dybden.
[tex]\frac{\pi}{3} = \frac{\pi x^2}{3}(3-x)[/tex]

Fikser litt:
[tex]\frac{\pi}{3} = \frac{\pi}{3}(3-x)x^2[/tex]

Det er nå lett å se at (3-x)x^2 = 1

Lenger kommer jeg egentlig ikke, fordi jeg ikke vet hvordan jeg løser ligningen.

Automatisk løsning gir meg ca. 0.653 + ubetydelig stort imaginært tall. De andre faktorene er enten negative eller større enn radiusen, så de er utelukket.
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet
Sted: Stokke

Hihi
Sist redigert av thebreiflabb den 26/01-2009 14:58, redigert 1 gang totalt.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

Gommle skrev:
Janhaa skrev:Dette er en overkommelig vgs-oppgave;

der x er dybden.
[tex]\frac{\pi}{3} = \frac{\pi x^2}{3}(3-x)[/tex]
Fikser litt:
[tex]\frac{\pi}{3} = \frac{\pi}{3}(3-x)x^2[/tex]
Det er nå lett å se at (3-x)x^2 = 1
Lenger kommer jeg egentlig ikke, fordi jeg ikke vet hvordan jeg løser ligningen.
Automatisk løsning gir meg ca. 0.653 + ubetydelig stort imaginært tall. De andre faktorene er enten negative eller større enn radiusen, så de er utelukket.
Siden x < 1, stemmer løsninga di...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar