Overflate=areal?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
modasser
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 24/04-2014 20:18

Hei,

Er overflate=areal?

hvorfor kaller de det overflate da? Er det fordi legme er tredimensjonalt og ikke to?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6861
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

En overflate er bare en fysisk flate. Det er ordet "areal" som refererer til størrelsen av overflata.

Du kan si at en overflate HAR et areal.

Altså vil "regn ut overflata" være en meningsløs oppgave, mens "regn ut arealet av overflata" vil være korrekt.

Du vil se denne feilen overalt. Se f. eks. her; http://ndla.no/nb/node/122354

Der står det "regn ut overflate og areal", men det de gjør er å regne ut volum og areal. Det ser ut som de mener at "overflate" refererer til summen av arealet av alle sidene.

Nå vet jeg ikke om jeg staver "areal" riktig lengre. Ordet har mistet all mening.
Bilde
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Synes det sier Aleks virker rimelig (og logisk), men jeg mener å ha hørt/lært at "areal" ikke kan brukes om tredimensjonale legemer. Med andre ord at "Regn ut arealet av kulen." ikke er en korrekt setning. Der skal man heller si "Regn ut overflaten til kulen.", lærte jeg en gang. Men du mener man fint kan regne ut arealet av en kule, eller blir det feil fordi 'kule' ikke refererer til noen overflate men et legeme (slik at man må si "arealet av overflaten til kulen")?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6861
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

skf95 skrev:Synes det sier Aleks virker rimelig (og logisk), men jeg mener å ha hørt/lært at "areal" ikke kan brukes om tredimensjonale legemer. Med andre ord at "Regn ut arealet av kulen." ikke er en korrekt setning. Der skal man heller si "Regn ut overflaten til kulen.", lærte jeg en gang. Men du mener man fint kan regne ut arealet av en kule, eller blir det feil fordi 'kule' ikke refererer til noen overflate men et legeme (slik at man må si "arealet av overflaten til kulen")?
Er i stor grad enig i at det høres rart ut å si "areal" om 3D-objekter. Men jeg ville heller gått for "overflateareal" i stedet for bare "overflate" når man faktisk betrakter et areal som er en målbar størrelse.
Bilde
Svar