R1/R2 VS Matematikk på universitets- og høyskolenivå?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Svarer deg her også. Ser at du har bestemt deg for å kjøpe Adams-boka og jeg synes det er et godt valg. Den starter på ca scratch og bygger seg opp. Helt grei bok å slå opp i også for slike enkle ting man ofte glemmer (inv. trig. substitusjon, f.eks.)
I det hele tatt, ikke bekymre deg så mye. Du virker oppegående nok til å kunne ta kalkulus på stående fot! :)
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

wingeer skrev:Svarer deg her også. Ser at du har bestemt deg for å kjøpe Adams-boka og jeg synes det er et godt valg. Den starter på ca scratch og bygger seg opp. Helt grei bok å slå opp i også for slike enkle ting man ofte glemmer (inv. trig. substitusjon, f.eks.)
I det hele tatt, ikke bekymre deg så mye. Du virker oppegående nok til å kunne ta kalkulus på stående fot! :)
Kult! Håper du har rett vedrørende siste. :)

Regner med jeg går for Adams ja, men om jeg finner ut sikkert at jeg kommer til å satse å et annet studium, for eksempel ingeniør her i Oslo, så kjøper jeg kanskje pensumboken der i stedet, selv om Adams sikkert er en bra oppvarming uansett studium. Er bare ikke sikker på om jeg har råd til begge akkurat nå. Dyrt med skolebøker har jeg oppdaget. :)
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Johan Nes skrev:Interessant. :)

Er det på UIB du studerer? I så fall, er det en bra plass å være? Jeg har ikke helt bestemt meg hva det blir enda, men jeg heller mot petroleumsteknologi da jeg per i dag ønsker å jobbe offshore og tror det er den enkleste veien dit. Samtidig vurderer jeg maskiningeniør eller lignende, da det er en litt bredere utdanning og jeg ikke låser meg mot en bransje som man sannsynligvis gjør med PTEK
Jeg både jobber og studerer ved UiB, ja. Har administrativ stilling ved Klinisk institut 2, men studerer ved siden av jobb. I og med at jeg jobber ved siden av er det noe begrenset hvor mye jeg engasjerer meg i studentaktiviteter. Jeg er tross alt 33 år gammel, har kone og barn, og dette er egentlig min utdannelse nummer 2. Har fra før av en mastergrad i film/medievitenskap fra NTNU, men har etter hvert tatt til vettet og sett at det er realfag som virkelig gir gode og spennende jobbmuligheter :). He he. Det jeg imidlertid vet er at PTEK-studentene er meget ettertraktet. Professoren jeg hadde på PTEK211 fortalte at han kjente til 10 masterstudenter fra fjoråret , og samtlige hadde fått jobb før jul det siste året! Altså over et halvt år før de var ferdig. Jeg vet også at dersom du er interessert i en akademisk karriere innenfor universitetet, så er de svært behjelpelig med å legge alt til rette for dette ettersom det er stort underskudd på norske stipendiater innenfor teknologifag.

Ellers støtter jeg litt det de andre sier her - så lenge du er interessert og motivert så vil du fint klare matematikken. Men det er veldig viktig at du er disiplinert i lesingen! Det er lurt å alltid ligge litt foran forelesningene, slik at du kan bruke forelesningene til å fokusere på det i pensum du ikke helt forstår, heller enn å måtte få alt inn på forelesningene.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

krje1980 skrev:Jeg både jobber og studerer ved UiB, ja. Har administrativ stilling ved Klinisk institut 2, men studerer ved siden av jobb. I og med at jeg jobber ved siden av er det noe begrenset hvor mye jeg engasjerer meg i studentaktiviteter. Jeg er tross alt 33 år gammel, har kone og barn, og dette er egentlig min utdannelse nummer 2. Har fra før av en mastergrad i film/medievitenskap fra NTNU, men har etter hvert tatt til vettet og sett at det er realfag som virkelig gir gode og spennende jobbmuligheter :). He he. Det jeg imidlertid vet er at PTEK-studentene er meget ettertraktet. Professoren jeg hadde på PTEK211 fortalte at han kjente til 10 masterstudenter fra fjoråret , og samtlige hadde fått jobb før jul det siste året! Altså over et halvt år før de var ferdig. Jeg vet også at dersom du er interessert i en akademisk karriere innenfor universitetet, så er de svært behjelpelig med å legge alt til rette for dette ettersom det er stort underskudd på norske stipendiater innenfor teknologifag.

Ellers støtter jeg litt det de andre sier her - så lenge du er interessert og motivert så vil du fint klare matematikken. Men det er veldig viktig at du er disiplinert i lesingen! Det er lurt å alltid ligge litt foran forelesningene, slik at du kan bruke forelesningene til å fokusere på det i pensum du ikke helt forstår, heller enn å måtte få alt inn på forelesningene.
Interessant bakgrunn og interessant informasjon. :) Jeg har også innsett det samme vedrørende realfag. Jeg er nok ikke så sterkt interessert i matematikk som mange her på forumet, men jeg synes det er interessant nok til at jeg har lyst å jobbe med det.

Jeg tror PTEK er en smart utdannelse, men jeg er enda ikke helt overbevist om at det er mer attraktivt enn for eksempel maskiningeniør i det samme segmentet, så jeg må tenke litt mer over det. Problemet med PTEK er det at en kanskje i stor grad låser seg mot en bransje, mens maskiningeniør er litt bredere og åpner flere dører.

Håper dere har rett vedrørende matematikken. Jeg var rimelig optimistisk når jeg jobbet med R1 pensum og følte jeg hengte bra med, men mine skippertaksøkter med R2 er mye mer demotiverende. Jeg får rett og slett ikke tid til å regne så mye jeg trenger for at forståelsen skal sitte og at jeg skal huske ting. Desverre så er jeg ikke blant de hvor ting sitter med en gang. Jeg trenger litt tid og det er det ofte mangelvare på. Ofte har jeg glemt det jeg gjorde for to kapittel tilbake.

Når jeg nå jobber med R2 pensum og mye integrering, så tar jeg meg ofte i å snuble i relativt enkle algebramellomregninger og enkel derivasjon, rett og slett fordi jeg har huller der.

Skal bla litt i boken til Adams når den dukker opp på Akademika i løpet av uken. Ser det overkommelig ut kommer jeg nok til å kjøre på, om ikke er det mulig jeg har bedre utbytte av å få de relevante delene av R1 pensum og kanskje også litt R2 inn i fingrene over sommeren. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Johan Nes skrev: Skal bla litt i boken til Adams når den dukker opp på Akademika i løpet av uken. Ser det overkommelig ut kommer jeg nok til å kjøre på, om ikke er det mulig jeg har bedre utbytte av å få de relevante delene av R1 pensum og kanskje også litt R2 inn i fingrene over sommeren. :)
Desverre fikk jeg beskjed om at denne boken ikke kommer inn allikevel, så jeg fikk ikke kikket på den slik jeg planla.

Jeg har fått litt motstridende råd i denne tråden fra folk jeg har stor respekt for faglig, så jeg er lettere forvirret. Er det kanskje fordi noen av dere har bakgrunn på høyskole, mens andre på universitetsnivå?

Jeg vet enda ikke sikkert om det blir høyskole eller universitet neste år. Skal ta en avgjørelse i løpet av neste måned når eksamensstresset er over, men selv om jeg bestemmer meg for universitetet, så er det ikke sikkert jeg kommer inn da snittet mitt er i grenseland.

Jeg vil vel uansett ikke gjøre noe feil om jeg bruker sommeren på repetisjon av R1 og R2 som en generell forberedelse til høsten? Det er jo den bakgrunnen alle medstudentene mine har, så om jeg fortsetter med samme arbeidsmoral til høsten, tror jeg at det skal gå bra.

Jeg vet hva svakhetene mine er og hva som er relevant å vektlegge. Tror faktisk jeg må tilbake til 1T for å lære litt basic algebra også, da jeg flere ganger tok meg i å slite på mellomregninger i R1/R2 hvor jeg ikke kunne algebraen. Ofte på induksjonsbeviset, som flere av dere har erfart. :D
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Hei,
Har studert matte ved UiB og NTH. Jeg hadde samme instilling som deg, at det var vanskelig, og var bekymret. Jeg sto på, og fikk beste karakter, så det er sikkert bra å anta at det blir en utfordring. Hvis du antar det motsatte, går det sikkert ikke så bra Jeg vil si at hvis du liker matematikk, og det gjør du vel siden du planlegger å studere det, så kommer det bare til å bli kjempegøy. Du slipper å ta alle de fagene du ikke liker, og kan fokusere på de du liker.
NTH er lett også. (Ja, jeg sier NTH ennu :)) Fokuset er mer praktisk, og mindre aksiomatisk, så progresjonen er raskere, men så lenge du får rett svar, bryr ingen seg om om du virkelig har bevist at integralet eksisterer aksiomatisk.
Flere begynner på NTH og får sjokk, men der er fordi de kommer inn uten elementære kunnskaper, og skjønner ingenting. Flere smarte folk kom med yrkesfaglig skole og ekstrapoeng, og strøk i alt. Sikkert helt unødvendig hvis de hadde fått dette avklart på forhånd.

Omtrent enhver god bok i kalkulus for første universitetsår vil være grei. De bruker alle ett eller 2 innledende kapitler som dekker alt fra vidergående med fokus på den symbolbruken boken vil ha. Du vil raskt se hvor du står. Bruk sommeren på å gå gjennom dette, og se hvor langt du kommer før det blir store utfordringer. Du kan Du kan finne kopier av de beste online:
MIT og Caltech bruker Tom Apostol - Calculus vol.1 - One-variable Calculus og Vol.2 - Multi-Variable Calculus hvis du vil.
De er veldig bra.

Du kan også ta mange kurs via Coursera.org og edX.org. Mye bedre enn å bare lese en bok.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

viking skrev:Hei,
Har studert matte ved UiB og NTH. Jeg hadde samme instilling som deg, at det var vanskelig, og var bekymret. Jeg sto på, og fikk beste karakter, så det er sikkert bra å anta at det blir en utfordring. Hvis du antar det motsatte, går det sikkert ikke så bra Jeg vil si at hvis du liker matematikk, og det gjør du vel siden du planlegger å studere det, så kommer det bare til å bli kjempegøy. Du slipper å ta alle de fagene du ikke liker, og kan fokusere på de du liker.
NTH er lett også. (Ja, jeg sier NTH ennu :)) Fokuset er mer praktisk, og mindre aksiomatisk, så progresjonen er raskere, men så lenge du får rett svar, bryr ingen seg om om du virkelig har bevist at integralet eksisterer aksiomatisk.
Flere begynner på NTH og får sjokk, men der er fordi de kommer inn uten elementære kunnskaper, og skjønner ingenting. Flere smarte folk kom med yrkesfaglig skole og ekstrapoeng, og strøk i alt. Sikkert helt unødvendig hvis de hadde fått dette avklart på forhånd.

Omtrent enhver god bok i kalkulus for første universitetsår vil være grei. De bruker alle ett eller 2 innledende kapitler som dekker alt fra vidergående med fokus på den symbolbruken boken vil ha. Du vil raskt se hvor du står. Bruk sommeren på å gå gjennom dette, og se hvor langt du kommer før det blir store utfordringer. Du kan Du kan finne kopier av de beste online:
MIT og Caltech bruker Tom Apostol - Calculus vol.1 - One-variable Calculus og Vol.2 - Multi-Variable Calculus hvis du vil.
De er veldig bra.

Du kan også ta mange kurs via Coursera.org og edX.org. Mye bedre enn å bare lese en bok.
Hei Viking,

Takk for bra svar. :)

Jeg skal undersøke de bøkene og kursene du nevner, skjønt jeg må si at jeg har en svakhet for bøker. Liker å få PC-en på avstand og kun sitte der med penn, blyant og masse deilig papir.

Jeg er veldig motivert for å gjøre det bra, så jeg tror det skal ordne seg. Problemet er at jeg kan bli "angrepet" fra flere kanter, da jeg er sannsynligvis svakere i fysikk og kjemi enn jeg nå er i matematikk, men jeg har planer om å lese litt kjemi i sommer.

Jeg hadde siste eksamen i dag, R1, men skal tilbake på lesesalen alt i morgen og har med en gammel 1MXY bok 2000 som jeg håper fortsatt er relevant. Jeg har noen huller i fundamentet helt tilbake på 1T, så jeg føler at det må tettes i løpet av sommeren.

Fremdriftsplanen er som følger:

1T

1) Algebra; 2) Trigonometri; 3) Funksjoner; 4) Vekst og modellfunksjoner; 5) Momentan vekst

R1:

1) Algebra; 2) Logaritmer; 3) Vektorer; 4) Vektorregning; 5) Funksjonslære; 6) Derivasjonsregler og vektorfunksjoner

R2:

1) Integralregning; 2) Trigonometri; 3) Trigonometriske funksjoner; 4) Vektorer; 5) Romgeometri; 6) Integrasjonsmetoder

Mye av dette kan jeg nå ganske bra, så jeg kommer til å gå raskt gjennom det og så jobber jeg ekstra med det jeg ikke kan så bra. Eksempelvis er jeg ganske flink på vektorer, men jeg falt av litt på trigonometriske funksjoner.

Tipper jeg cruiser gjennom 1T ganske raskt, men det er en del elementære ting jeg må terpe på, særlig på algebraen. Tipper jeg cruiser gjennom funksjonslæren på en dag.

Noen tanker eller kommentarer? :D

Skal jobbe en del i sommer også, så jeg får ikke all verden med tid.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Bumper denne før skolestart! :)

Jeg er ferdig med å repetere 1T og nesten R1 og har fått tettet noen hull. Begynner snart på R2. Droppet sannsynlighet og geometri både i 1T og R1. Noen som vet om Matematikk 1000 eller øvrig ingeniørmatematikk krever forkunnskap innen sannsynlighet/geometri (trigonometrien har jeg tatt)?

Kikket på noen gamle eksamener fra Matematikk 1000 og synes egentlig det så veldig overkommelig ut.

Er det noen som vet om det er mye overlapp mellom MAT1100 - Kalkulus og Matematikk 1000?

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html

Har vurdert å melde meg opp som enkeltemnestudent om jeg bestemmer meg for å gå ingeniørstudium. Det ser ut som jeg trenger noen ekstra matematikkfag om jeg ønsker å ta mastergrad på UIO, så da tenkte jeg det kunne være fint å begynne.

:D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Er vel tilnærmet fritt for både sannsynlighet og geometri
i innføringsemnene. Er vel bare litt trigonometri i forbindelse med ("related rates problems")

Angående vanskelighetsgrad er den grei ja. Eneste problemet mange har er at eksamenstiden
er knappere, og stort sett ikke får noen hjelpemidler untatt en helt grunnleggende kalkulator.

Helt annerledes enn fra VGS altså ;)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Thanks, N!

Satser på at det går bra, i hvert fall om det blir litt repetisjon den første uken. Ser ikke ut til at jeg rekker et eventuelt forkurs. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Nytt spørsmål! :)

Jeg heller mot å ta en årsenhet i matematikk neste år.

Første semester har jeg da av matematikk:

MAT1100 Kalkulus: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html

MAT-INF1100 - Modellering og beregninger: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html

Opptakskravet er R1, men det står at emnet bygger på R2 og at R2 er anbefalt forkunnskap.

I sommer har jeg repetert 1T og R1 og føler at pensum der sitter rimelig bra nå. Det ser imidlertid ut til at jeg får lite tid til å jobbe med R2 frem mot skolestart. Jeg hadde vel en grei forståelse av integrasjon og derivasjon, middels på følger og rekker (slet litt med induksjonsbeviset, men var kanskje helst algebraen som jeg har ryddet opp i nå), men der jeg slet mest var nok trigonometri. Jeg fikk rett og slett for lite tid.

Hvordan er det å begynne på disse fagene med under middels R2 kunnskaper? Tidligere i tråden ble det hevdet at det man lærer i R2 'ikke er bra nok' på universitet og at man uansett lærer det på nytt. Men usikker på om dette varierer fra de ulike universitetene? I forordet til Kalkulus mener jeg det står at boken bygger på R2.

Skal prøve å få gjort litt R2 frem mot skolestart og om dere mener at det virkelig er nødvendig, skal jeg motivere meg selv enda hardere. Problemet er at jeg jobber 12 timer om dagen i sommerjobben nå. :)
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Johan Nes skrev:Nytt spørsmål! :)

Jeg heller mot å ta en årsenhet i matematikk neste år.

Første semester har jeg da av matematikk:

MAT1100 Kalkulus: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html

MAT-INF1100 - Modellering og beregninger: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html

Opptakskravet er R1, men det står at emnet bygger på R2 og at R2 er anbefalt forkunnskap.

I sommer har jeg repetert 1T og R1 og føler at pensum der sitter rimelig bra nå. Det ser imidlertid ut til at jeg får lite tid til å jobbe med R2 frem mot skolestart. Jeg hadde vel en grei forståelse av integrasjon og derivasjon, middels på følger og rekker (slet litt med induksjonsbeviset, men var kanskje helst algebraen som jeg har ryddet opp i nå), men der jeg slet mest var nok trigonometri. Jeg fikk rett og slett for lite tid.

Hvordan er det å begynne på disse fagene med under middels R2 kunnskaper? Tidligere i tråden ble det hevdet at det man lærer i R2 'ikke er bra nok' på universitet og at man uansett lærer det på nytt. Men usikker på om dette varierer fra de ulike universitetene? I forordet til Kalkulus mener jeg det står at boken bygger på R2.

Skal prøve å få gjort litt R2 frem mot skolestart og om dere mener at det virkelig er nødvendig, skal jeg motivere meg selv enda hardere. Problemet er at jeg jobber 12 timer om dagen i sommerjobben nå. :)
Du stiller vanskelige spørsmål, men jeg kan forsøke å svare på dem. Utifra de linkene du ga, så var det jo ikke så mye trigonometri (hvis det var noe i det hele tatt).

Videre så repeterer de alt fra R2 igjen, i hvert fall gjør de det på NTNU. De går bare grundigere innpå stoffet på kortere tid.

Det siste spørsmålet ditt går utpå at du lurer på om det er mulig å studere med under middels R2 kunnskaper. På NTNU har de innført en karaktergrense på 4, slik at dette i teorien ikke skal være mulig. Spørsmålet i seg selv er også vanskelig å svare på ettersom det er helt individuelt. Likevel; det finnes noe statistikk på dette som jeg kjenner til. Nedenfor kommer en link som på en undersøkelse som NTNU gjorde når de skulle karaktergrense på 4.
Skroll ned til side 8 og 9.

http://www.uhr.no/documents/Bjorn_Torger_Stokke.pdf

Der ser du at 50 prosent av de som fikk 3 og under i det gamle 3MX strøk, mens resten bestod i Matematikk 1. Dette trenger ikke å være tilfelle for deg ettersom du gjorde unna 1T, R1 og R2 på et semester. Disse folkene gjorde det på 3 år og i tillegg var pensumet i 3MX noe annerledes enn det i Matematikk 1 etter det jeg forstår (undersøkelsen er fra 2001-2003). Pensumet er langt mer likt nå føler jeg. Du hadde også eksamen fremfor standpunktkarakter slik at karakteren reflekterer dine ferdigheter (du har ikke fått noe gratis påpeker jeg her).

Jeg tror personlig at du kommer til å gjøre det bra, men når alt kommer til alt så er det opp til deg å vurdere hva du skal gjøre.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Vet ikke om det er sagt, men alle ingeniørfagene på NTNU hvert fall krever at du har minst 4 i R2 for at du skal bli tatt opp.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Tusen takk for svar til begge to!

Jeg skjønner godt at NTNU har et krav om 4 i snitt når man skal videre på en tung realfagsutdannelse med mye matematikk.

Jeg tok R2 på rundt 6-7 uker inkludert eksamensforberedelser, så sett i lys av den korte tiden og at det i slutten av desember var 10 år siden jeg tok påbygningsmatematikk, tror jeg ikke det er så ille.

Jeg interesserer meg for matematikk og tror nok jeg hadde fått 6 i R2 om jeg hadde hatt litt bedre tid på meg. Kunne sikkert fått 4 på eksamen også om jeg disponerte tiden min bedre (ble ikke ferdig).

Trigonometri inngår vel i kalkulus? :)

Jeg satser på at med hard jobbing (jeg har høy moral), så skal jeg greie meg fint. Men det er klart at om de forutsatte sterke R2-ferdigheter og begynner direkte fra det, kan det bli vanskeligere henge med.

Er det stor forskjell på disse matematikkfagene her (kalkulus i hvert fall) og Matematikk 1 på ingeniør?

Mvh

Johan Nes
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Matematikk 1 og matematikk 2 på NTNU består av kalkulus i én variabel (matte 1) og kalkulus i flere variabler (matte 2). Å ha god forståelse fra R2 vil helt klart være en stor fordel, men om man jobber hardt i begynnelsen av året så er det ingen umulighet å ta igjen forspranget. Dog krever det at du jobber ganske hardt og går for forståelse framfor å pugge formler ;)
Svar