I det hele tatt, ikke bekymre deg så mye. Du virker oppegående nok til å kunne ta kalkulus på stående fot!

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Kult! Håper du har rett vedrørende siste.wingeer skrev:Svarer deg her også. Ser at du har bestemt deg for å kjøpe Adams-boka og jeg synes det er et godt valg. Den starter på ca scratch og bygger seg opp. Helt grei bok å slå opp i også for slike enkle ting man ofte glemmer (inv. trig. substitusjon, f.eks.)
I det hele tatt, ikke bekymre deg så mye. Du virker oppegående nok til å kunne ta kalkulus på stående fot!
Jeg både jobber og studerer ved UiB, ja. Har administrativ stilling ved Klinisk institut 2, men studerer ved siden av jobb. I og med at jeg jobber ved siden av er det noe begrenset hvor mye jeg engasjerer meg i studentaktiviteter. Jeg er tross alt 33 år gammel, har kone og barn, og dette er egentlig min utdannelse nummer 2. Har fra før av en mastergrad i film/medievitenskap fra NTNU, men har etter hvert tatt til vettet og sett at det er realfag som virkelig gir gode og spennende jobbmuligheterJohan Nes skrev:Interessant.
Er det på UIB du studerer? I så fall, er det en bra plass å være? Jeg har ikke helt bestemt meg hva det blir enda, men jeg heller mot petroleumsteknologi da jeg per i dag ønsker å jobbe offshore og tror det er den enkleste veien dit. Samtidig vurderer jeg maskiningeniør eller lignende, da det er en litt bredere utdanning og jeg ikke låser meg mot en bransje som man sannsynligvis gjør med PTEK
Interessant bakgrunn og interessant informasjon.krje1980 skrev:Jeg både jobber og studerer ved UiB, ja. Har administrativ stilling ved Klinisk institut 2, men studerer ved siden av jobb. I og med at jeg jobber ved siden av er det noe begrenset hvor mye jeg engasjerer meg i studentaktiviteter. Jeg er tross alt 33 år gammel, har kone og barn, og dette er egentlig min utdannelse nummer 2. Har fra før av en mastergrad i film/medievitenskap fra NTNU, men har etter hvert tatt til vettet og sett at det er realfag som virkelig gir gode og spennende jobbmuligheter. He he. Det jeg imidlertid vet er at PTEK-studentene er meget ettertraktet. Professoren jeg hadde på PTEK211 fortalte at han kjente til 10 masterstudenter fra fjoråret , og samtlige hadde fått jobb før jul det siste året! Altså over et halvt år før de var ferdig. Jeg vet også at dersom du er interessert i en akademisk karriere innenfor universitetet, så er de svært behjelpelig med å legge alt til rette for dette ettersom det er stort underskudd på norske stipendiater innenfor teknologifag.
Ellers støtter jeg litt det de andre sier her - så lenge du er interessert og motivert så vil du fint klare matematikken. Men det er veldig viktig at du er disiplinert i lesingen! Det er lurt å alltid ligge litt foran forelesningene, slik at du kan bruke forelesningene til å fokusere på det i pensum du ikke helt forstår, heller enn å måtte få alt inn på forelesningene.
Desverre fikk jeg beskjed om at denne boken ikke kommer inn allikevel, så jeg fikk ikke kikket på den slik jeg planla.Johan Nes skrev: Skal bla litt i boken til Adams når den dukker opp på Akademika i løpet av uken. Ser det overkommelig ut kommer jeg nok til å kjøre på, om ikke er det mulig jeg har bedre utbytte av å få de relevante delene av R1 pensum og kanskje også litt R2 inn i fingrene over sommeren.
Hei Viking,viking skrev:Hei,
Har studert matte ved UiB og NTH. Jeg hadde samme instilling som deg, at det var vanskelig, og var bekymret. Jeg sto på, og fikk beste karakter, så det er sikkert bra å anta at det blir en utfordring. Hvis du antar det motsatte, går det sikkert ikke så bra Jeg vil si at hvis du liker matematikk, og det gjør du vel siden du planlegger å studere det, så kommer det bare til å bli kjempegøy. Du slipper å ta alle de fagene du ikke liker, og kan fokusere på de du liker.
NTH er lett også. (Ja, jeg sier NTH ennu) Fokuset er mer praktisk, og mindre aksiomatisk, så progresjonen er raskere, men så lenge du får rett svar, bryr ingen seg om om du virkelig har bevist at integralet eksisterer aksiomatisk.
Flere begynner på NTH og får sjokk, men der er fordi de kommer inn uten elementære kunnskaper, og skjønner ingenting. Flere smarte folk kom med yrkesfaglig skole og ekstrapoeng, og strøk i alt. Sikkert helt unødvendig hvis de hadde fått dette avklart på forhånd.
Omtrent enhver god bok i kalkulus for første universitetsår vil være grei. De bruker alle ett eller 2 innledende kapitler som dekker alt fra vidergående med fokus på den symbolbruken boken vil ha. Du vil raskt se hvor du står. Bruk sommeren på å gå gjennom dette, og se hvor langt du kommer før det blir store utfordringer. Du kan Du kan finne kopier av de beste online:
MIT og Caltech bruker Tom Apostol - Calculus vol.1 - One-variable Calculus og Vol.2 - Multi-Variable Calculus hvis du vil.
De er veldig bra.
Du kan også ta mange kurs via Coursera.org og edX.org. Mye bedre enn å bare lese en bok.
Du stiller vanskelige spørsmål, men jeg kan forsøke å svare på dem. Utifra de linkene du ga, så var det jo ikke så mye trigonometri (hvis det var noe i det hele tatt).Johan Nes skrev:Nytt spørsmål!
Jeg heller mot å ta en årsenhet i matematikk neste år.
Første semester har jeg da av matematikk:
MAT1100 Kalkulus: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html
MAT-INF1100 - Modellering og beregninger: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... index.html
Opptakskravet er R1, men det står at emnet bygger på R2 og at R2 er anbefalt forkunnskap.
I sommer har jeg repetert 1T og R1 og føler at pensum der sitter rimelig bra nå. Det ser imidlertid ut til at jeg får lite tid til å jobbe med R2 frem mot skolestart. Jeg hadde vel en grei forståelse av integrasjon og derivasjon, middels på følger og rekker (slet litt med induksjonsbeviset, men var kanskje helst algebraen som jeg har ryddet opp i nå), men der jeg slet mest var nok trigonometri. Jeg fikk rett og slett for lite tid.
Hvordan er det å begynne på disse fagene med under middels R2 kunnskaper? Tidligere i tråden ble det hevdet at det man lærer i R2 'ikke er bra nok' på universitet og at man uansett lærer det på nytt. Men usikker på om dette varierer fra de ulike universitetene? I forordet til Kalkulus mener jeg det står at boken bygger på R2.
Skal prøve å få gjort litt R2 frem mot skolestart og om dere mener at det virkelig er nødvendig, skal jeg motivere meg selv enda hardere. Problemet er at jeg jobber 12 timer om dagen i sommerjobben nå.