rett eller feil svar?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Fibonacci
- Sted: NTNU
nr 9 er riktig
nr 10
Her kan du bare legge til -1 på begge sider, så ganger du med -1 og bruker annengradsformelen ( eller ser i hodet at svaret blir -1 )
http://www.dump.no/files/5b2c21dd853c/A ... rmelen.gif
nr 10
Her kan du bare legge til -1 på begge sider, så ganger du med -1 og bruker annengradsformelen ( eller ser i hodet at svaret blir -1 )
http://www.dump.no/files/5b2c21dd853c/A ... rmelen.gif
-
- Fibonacci
Du gjør en del feil på nest siste linjen, ville heller forkortet brøkene her mest mulig. skjønner heller ikke hvordan du får 66 på siste linjen.
Uansett syntes jeg du har vært flink og vil gi deg noe fint.
Først hint. Svaret inneholder ikke brøk.
Trekk sammen brøkene
[tex]\frac{6}{2}=3[/tex] fks
http://www.dump.no/files/5853cd77b3d8/mattehjelp.gif
Litt merkelige oppgaver for høyskolen, men om man er litt rusten så er det greit å begynne rolig og jobbe seg oppover. God natt
Trekk sammen brøkene
Litt merkelige oppgaver for høyskolen, men om man er litt rusten så er det greit å begynne rolig og jobbe seg oppover. God natt

Nebuchadnezzar skrev:Du gjør en del feil på nest siste linjen, ville heller forkortet brøkene her mest mulig. skjønner heller ikke hvordan du får 66 på siste linjen.
Trekk sammen brøkene
Tusen takk

Vet ikke hva jeg tenkte i denne oppgaven...
problemet mitt er å se hvordan oppgaven skal løses..er så mange ulike varianter. noen med fellesnevner og noen uten. men brøk uansett stokker seg for meg....... så hvis noen har et tips om hvordan jeg skal takle brøk oppgaver er det akkurat det jeg

-
- Fibonacci
Ja og nei, du gjør ting på en litt tungvint måte, men det du har kommet frem til er riktig. Men kan ikke du forkorte / trekke sammen litt til ?
Kvadratroten av 9 og kvadratroten av 4
[tex]= \; 5 \sqrt{9} [/tex]
[tex] = \;5 * 9^{1/2} [/tex]
[tex]= \;5 * 3^{2 \cdot \frac{1}{2}}[/tex]
[tex]= \;5 * 3^{\frac{2}{2}}[/tex]
[tex]= \;5 * 3[/tex]
[tex]= \; 15[/tex]
[tex]= \;5 * 3[/tex]
[tex]= \; 15[/tex]
-
- Riemann
- Sted: Trondheim
Du har forkortet bort noe som du ikke har...
Du kan ikke forkorte bort b i telleren siden du har ikke b i begge leddene i nevneren... Derfor kan du bare forkorte bort kun en av a'ne og vil stå igjen med [tex]\frac{a^4b^5}{b+1}[/tex].
Du har også bare lov til å forkorte bort en a, siden du ikke har flere i nevneren.. Tror du har tatt en for hvert ledd og det er fyfy... Du må trekke ut fra hvert eneste ledd og da kan du bare forkorte bort det minste av en variabel som inngår i alle ledd... Forstod nå?
Du kan ikke forkorte bort b i telleren siden du har ikke b i begge leddene i nevneren... Derfor kan du bare forkorte bort kun en av a'ne og vil stå igjen med [tex]\frac{a^4b^5}{b+1}[/tex].
Du har også bare lov til å forkorte bort en a, siden du ikke har flere i nevneren.. Tror du har tatt en for hvert ledd og det er fyfy... Du må trekke ut fra hvert eneste ledd og da kan du bare forkorte bort det minste av en variabel som inngår i alle ledd... Forstod nå?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
JameCarnival skrev:Du har forkortet bort noe som du ikke har...

Tusen takk.
Men utregningen før svaret er korrekt ja?
Sist redigert av snehvit den 11/10-2009 13:43, redigert 1 gang totalt.
Dette skjønte jeg ikke helt.Nebuchadnezzar skrev:Ja og nei, du gjør ting på en litt tungvint måte, men det du har kommet frem til er riktig. Men kan ikke du forkorte / trekke sammen litt til ?
[tex]= \;5 * 3[/tex]
[tex]= \; 15[/tex]
Hva gjør at det blir opphøyd i de forskjellige tallene?
-
- Riemann
- Sted: Trondheim
[tex]\sqrt{9} = 9^{\frac{1}{2}}[/tex] men så er [tex]9 = 3 \cdot 3 = 3^2 \Rightarrow \(3^2\)^{\frac{1}{2}} =3^{2\cdot {\frac{1}{2}}} = 3^{\frac{2}{2}} = 3^1 = 3[/tex]
Alle brøker kan skrives som potenser... Det er lettere å jobbe med/se løsninger...
Alle brøker kan skrives som potenser... Det er lettere å jobbe med/se løsninger...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Grothendieck
[tex]\frac {1}{x^2}=\frac{1}{4}[/tex]
[tex]1=x^2\cdot \frac{1}{4}[/tex]
[tex]\frac {1}{\frac{1}{4}}=x^2[/tex]
[tex]\frac {1}{\frac{1}{\cancel{4}}}\cdot \frac {4}{\cancel {4}}=x^2[/tex]
[tex]x^2=4[/tex]
Eller ved så kan du ta kryss-multiplisering direkte
[tex]\frac {1}{x^2}=\frac{1}{4} \Rightarrow 4=x^2[/tex]