Tusen Takk for svar! Dette gjorde alt mye lettere.
Men nå møter jeg et nytt problem i oppgaven som jeg ikke har helt klart å løse. Dette synes jeg ble en ganske vanskelig oppgave, så håper du eller noen andre kan virkelig hjelpe meg
Nå skal jeg altså finne
egenvektorene lambda[sub]1[/sub], lambda[sub]2[/sub], lambda[sub]3[/sub], og de tilhørende
egenverdiene v[sub]1[/sub],v[sub]2[/sub] og v[sub]3[/sub] til matrisen som jeg nevnte tidligere i forrige post.
Lambda[sub]1[/sub] fikk jeg opplyst i oppgaven at det er 1 så det er ikke noe problem. Så var det å finne de to siste lambdaene som er problemet. Jeg har da brukt denne formelen: det(A - lambda I). A står da for matrisen. Etter en del regning ender jeg da opp med et tredjegrads polynom:
- lambda[sup]3[/sup] + 1,6lambda[sup]2[/sup] - 0,78lambda + 0,14 = 0
Kunne du eller noen andre kontrollere om dette er riktig? Jeg er litt redd for at jeg kanskje har rota litt med utregningen og kanskje har endt opp med feil tall i tredjegrads polynomen.
Hvis jeg har gjort riktig så langt så ville det vært fint om noen kan forklare meg videre hvordan jeg finner egenvektorene som tilhører lambdaene.