Funksjonsforskrift

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Perry

Hei!

Trenger hjelp til å forstå følgende oppgave:

"Naboen din, som er ornitolog, må reise bort i helga. Hun har bedt deg hjelpe til med å sørge for at det hele tiden er nok mat i fuglemateren, slik at fuglene kommer tilbake.

Om morgenen er fuglemateren full. 45 minutter senere er den halvfull. Når den er tom, må du fylle på.

a) Regn ut når fuglemateren er tom (nye 45 minutter regner jeg med).

b) Finn fram en funksjonsforskrift som angir mengden mat (fra 100% til 0%) som er tilbake i fuglemateren, basert på antall minutter siden den ble fylt helt opp. "


Noen som kan hjelpe meg med en funksjonsforskrift samt en liten forklaring?
Tom André Tveit
Cayley
Cayley
Innlegg: 63
Registrert: 25/05-2015 20:48

Hei Perry.

Dersom vi går ut fra at du svarer rett på oppgave a) som da er:

a) 45 minutt + 45 minutt = 90 minutt

Så er løsningen på oppgave b) som følger:

Ved hjelp av regel om forhold får vi:

x : 100 = m minutt : 90 minutt, der x er utfallig og m er innfallig, slik at ved å velge en mengde minutter m, vil vi kunne regne ut mengden mat x. Dette gir:

x = (m minutt : 90 minutt) ·100

Vi kan da se på et eksempel:

Diem:
x=(4 : 90) ·100, der den innfallige virkeren m = 4.

Rekning:
x=
(4:90)·100=
0.044·100=
4.400

Utfall:
x=4.400
Med Vennlig Hilsen
Tom André Tveit
http://www.verda.no/forum (Forum for hele det norske skoleverket: 27828 emner)
Perry

Tusen takk for svar. Nå økte forståelsen ett par hakk. Hvis jeg skal plotte dette i Geogebra? Hva blir kommandoen?
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Perry,
Tror det blir vanskelig for deg hvis du prøver å skjønne matte med de tulleordene Tåm Andre bruker.

Her er en grei måte å gjøre det på.

Funksjonen blir [tex]f(t)=100\cdot (1-\frac{t}{90})[/tex] og [tex]0\leqslant t\leq 90[/tex]


Her er [tex]f(t)[/tex] hvor fullt brettet er etter en tid t i minutter.
Sist redigert av viking den 24/02-2016 15:24, redigert 1 gang totalt.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Tom André Tveit skrev:Hei Perry.

Dersom vi går ut fra at du svarer rett på oppgave a) som da er:

a) 45 minutt + 45 minutt = 90 minutt

Så er løsningen på oppgave b) som følger:

Ved hjelp av regel om forhold får vi:

x : 100 = m minutt : 90 minutt, der x er utfallig og m er innfallig, slik at ved å velge en mengde minutter m, vil vi kunne regne ut mengden mat x. Dette gir:

x = (m minutt : 90 minutt) ·100

Vi kan da se på et eksempel:

Diem:
x=(4 : 90) ·100, der den innfallige virkeren m = 4.

Rekning:
x=
(4:90)·100=
0.044·100=
4.400

Utfall:
x=4.400

Vær vennlig å bruk normale norske ord i svarene. Ellers vil jeg slette samtlige av dine kommende innlegg fortløpende. Hvis du ikke skjerper deg vil jeg svare med utestengelse.

mvh. moderator (og tyrann) plutarco
Perry

Okok! Men hvordan bruke Geogebra til å lage et plott av funksjonsforskriften. Hvilke kommandoer må jeg benytte meg av?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Om du har geogebra på engelsk

Kode: Velg alt

A = (0, 100)
B = (45, 50)
Line[A, B]
Eventuelt

Kode: Velg alt

FitPoly[{A, B},2]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

plutarco skrev:Vær vennlig å bruk normale norske ord i svarene. Ellers vil jeg slette samtlige av dine kommende innlegg fortløpende. Hvis du ikke skjerper deg vil jeg svare med utestengelse
Støttes.
Svar