The "Help Glow, understand basic math, thread"

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Glow
Pytagoras
Pytagoras

Hei, jeg har jobbet litt med noen oppgaver der det sto som ekstra informasjon:

1. R (pil) R (skal vel leses R går mot R, jeg forstår det som om at alle Real numbers tall går mot alle Real numbers) Men for meg gir dette absolutt ingen mening i oppgaven, hva betyr det egentlig.

2. Er R(eal) numbers = Reelle tall på norsk?

3. Noen som vet hvordan jeg kan skrive matteutrykk på forumet? Er det en spesiell kode jeg må lære?
Kind Regards

4. Er det mulig å se hvilke meldinger jeg har skrevet på forumet ved å trykke på profil eller lignende? Finner gjerne dette på andre forum men desverre kan jeg ikke se det her.

Regards

Glow :oops:[/tex]
Sist redigert av Glow den 04/09-2009 22:06, redigert 2 ganger totalt.
"if you can't shine, glow"
meCarnival
Riemann
Riemann
Sted: Trondheim

2. Riktig det... [tex]R[/tex]= Reelle tall, inkluderer alle rasjonale tall, [tex]Q[/tex] og irrasjonale tall

3. Ja, TEX brukes på forumet her.. Skriver innlegg så ser du en knapp over som det står TEX på... Trykk på denne to ganger og skriv imellom...

2^2 = [tex]2^2[/tex]
2^34 = [tex]2^34[/tex] - Feil
2^{34} = [tex]2^{34}[/tex]

Brøk = Fraction = frac = .\frac{2}{3} = [tex]\frac{2}{3}[/tex]
Kvadratrot = Squareroot = sqrt = .\sqrt{34} = [tex]\sqrt{34}[/tex]

Ta bort punktumet foran \ så kommer det opp...

Flere koder finnes f.eks her: http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Mathematics

4. På profilene kan du se innleggene til folk.. Ligger link der...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
FredrikM
Poincare
Poincare
Sted: Oslo
Kontakt:

. R (pil) R (skal vel leses R går mot R, jeg forstår det som om at alle Real numbers tall går mot alle Real numbers) Men for meg gir dette absolutt ingen mening i oppgaven, hva betyr det egentlig.
Denne notasjonen brukes av og til om funksjoner: [tex]f:\mathbb{R}\rightarrow \mathbb{R}[/tex]. Dette betyr at funksjonen har de reelle tallene både som definisjonsområde og verdimengde. Man sier ofte at den sender reelle tall på reelle tall.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gustav
Tyrann
Tyrann

FredrikM skrev:
. R (pil) R (skal vel leses R går mot R, jeg forstår det som om at alle Real numbers tall går mot alle Real numbers) Men for meg gir dette absolutt ingen mening i oppgaven, hva betyr det egentlig.
Denne notasjonen brukes av og til om funksjoner: [tex]f:\mathbb{R}\rightarrow \mathbb{R}[/tex]. Dette betyr at funksjonen har de reelle tallene både som definisjonsområde og verdimengde. Man sier ofte at den sender reelle tall på reelle tall.
Ikke helt riktig.

Skriver man f:U->V betyr det at definisjonsmengden er U og at f tar alle elementer i U til elementer i V. Verdimengden er bildet av f og behøver ikke være likt V, men kan være en delmengde av V.
Glow
Pytagoras
Pytagoras

Hei folkens, tusen takk for så utrolig raske og grundig svar, og også takk for at dere ikke ler av mine dumme spørsmål, matte er veldig ubegripelig for meg for øyeblikket men jeg har bestemt meg for å gjøre en innsats for å forstå det bedre, og bestemt meg for å bare fortsette å forsøke til jeg forstår ting, uansett om jeg må stille mange spørsmål som jeg kanskje burde forstått.

Jeg har allerede merket at om jeg ikke gir meg så går det av og til opp små lys, og det er utrolig deilig når jeg forstår noe jeg har strevt med lenge.

supert at dere to dere tid til å svare :)

mvh

glow
meCarnival
Riemann
Riemann

Alle må starte et sted, det pleier å være et sted rundt bunnen... Men det er ikke så langt opp innimellom, men kreves innsats og lærevilje. D er du langt på vei..
Kom i vei med spørsmål så skal vi se om du kan få litt hjelp :D.. Ingen spørsmål er for dumme (jfr. første setning)
Ingeniørmatematikk IV
espen180
Gauss
Gauss

"De eneste dumme spørsmålene er de som ikke stilles." - Lærere på videregående
Glow
Pytagoras
Pytagoras

et spørsmål til, vi har begynt å bruke noen regneregler et eksempel er:

[tex]\lim \limits_{x \to a} [f(x) \pm g(x) = L \pm M][/tex]

på stykker men hvorfor gjør man egentlig det svare blir jo det samme om jeg bruker regneregelen:

[tex]\lim \limits_{x \to 2} (x + 4) = {\lim }\limits_{x \to 2} x + {\lim }\limits_{x \to 2} 4 = 2 + 4 = 6[/tex]

eller bare setter[tex]x \to 2[/tex]

rett inn i stykket som dette: [tex]\lim \limits_{x \to 2} (x + 4) = 2 + 4 = 6[/tex]

Jeg ser jo på en måte at jeg bruker regelen ubevisst, men ser allikevel ikke helt poenget med den.

Spørsmålet er altså hva: Hva er poenget med regneregelen?

beklager evt. skrivefeil.

Kind regards

Glow
meCarnival
Riemann
Riemann

Vet ikke helt hva du mente, men vil nok brukt den mer ved uttrykk som faktisk ikke gir løsning.. Brøk med null i nevner eller uendelig verdier som svar osv...
Ingeniørmatematikk IV
Glow
Pytagoras
Pytagoras

Hmm, det jeg egentlig spør om er:

er denne [tex]\lim \limits_{x \to a} [f(x) \pm g(x) = L \pm M][/tex],

nødvendig å bruke for å finne grenseverdier? Eller er den på en måte overflødig?

Eller er det slik at når jeg kommer videre inn i grenseverdier slik du snakket om, men utrykk som ikke gir løsning etc, så blir den mer nyttig?

tusen takk for svar igjen

:oops:

all the best

glow
meCarnival
Riemann
Riemann

Den er nok mer anvenlig senere, når du kan f.eks dele opp brøker osv...
Ingeniørmatematikk IV
Sonic
Noether
Noether

f(x) og g(x) er to funksjoner.

L representerer grenseverdien til f(x) og
M representerer grenseverdien til g(x).

Formelen din forteller deg at du kan addere/substrahere
grenseverdier til ulike funksjoner.
Glow
Pytagoras
Pytagoras

tusen takk for svar enda en gang, begge to,

sonic, forklaringen din traff som et skudd! :D, veldig fornøyd med å ha lært en liten ting synest jo dette med funksjoner er fryktelig komplisert vet du :)

godt å vite at det blir nyttig å kunne den til senere meCarnival :)
FredrikM
Poincare
Poincare
Sted: Oslo
Kontakt:

Slike enkle regler er også nyttige når det kommer til mer sammensatte funksjoner. En regel sier følgende:

Hvis f(x) går mot a, og g(x) går mot b, så går f(x)g(x) mot ab. Dette er veldig nyttig. F.eks for å løse følgende grense:

[tex]\lim_{x\to \infty} \frac{x\sin x}{x(x+1)}[/tex]

Regelen vår sier nå at dette er det samme som
[tex]\lim_{x\to \infty}\frac{\sin x}{x}\lim_{x\to\infty}\frac{x}{x+1}[/tex]

Som er en del enklere og mer oversiktlig.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Glow
Pytagoras
Pytagoras

Et annet spørsmål i forhold til potenser her.

[tex][(2.54cm)/(1in.)]^3[/tex]

Betyr klammeparentesene [tex] [ ]^3[/tex] i utrykket at alt inne i utrykket skal opphøyes i 3, hver faktor mener jeg. Jeg kan jo ikke se noen ledd der så

Betyr utrykket dette [tex]2.54^3*cm^3/1^3*inches^3[/tex]? Eller har jeg lurt meg selv ut på jordet?
Svar