Edit: en annen ting jeg lurer på, skal man bruke fortegnslinje bare når det er 0 på høyreside av ulikhetstegnet?
Ekkel ulikhet
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Ulikheten her liker jeg ikke, hvordan løser jeg denne? Er veldig dårlig forklart i boka hvordan man løser ulikheter med brøk. Har prøvd å gange alle ledd med fellesnevner og deretter flytta over, men får ikke til riktig svar :/

Edit: en annen ting jeg lurer på, skal man bruke fortegnslinje bare når det er 0 på høyreside av ulikhetstegnet?
ErRoj skrev:Ulikheten her liker jeg ikke, hvordan løser jeg denne? Er veldig dårlig forklart i boka hvordan man løser ulikheter med brøk. Har prøvd å gange alle ledd med fellesnevner og deretter flytta over, men får ikke til riktig svar :/
[tex]x\;\leq \;{4\over 3}[/tex]
?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Ok jeg gjør den for deg da, var opptatt istad;
flytt alt over på venstre sia og lag brøker med felles nevner:
[tex]{2(7x+4)\over 2\cdot 4}-{2\cdot 8\over 2\cdot 4}+{4(x-3)\over 4\cdot 2}-{3x\over 8}\leq 0[/tex]
[tex]{14x+8-16+4x-12-3x\over 8}\leq 0[/tex]
[tex]{15x\over 8}\leq {5\over 2}[/tex]
[tex]x\leq {4\over 3}[/tex]
flytt alt over på venstre sia og lag brøker med felles nevner:
[tex]{2(7x+4)\over 2\cdot 4}-{2\cdot 8\over 2\cdot 4}+{4(x-3)\over 4\cdot 2}-{3x\over 8}\leq 0[/tex]
[tex]{14x+8-16+4x-12-3x\over 8}\leq 0[/tex]
[tex]{15x\over 8}\leq {5\over 2}[/tex]
[tex]x\leq {4\over 3}[/tex]
-
- Cayley
Ved ulikheter av 2. grad eller høyere
Beklager å mase om gamle ting, men jeg satt fast på denne til jeg fant løsningen her i forumet. Det som gjorde at jeg satt fast var at jeg forsøkte flytte leddet på venstre side over på høyre i stedet.
Den opprinnelige oppgaven var [tex]\frac{7x+4}{4} \leq 2 - \frac{x-3}{2} + \frac{3x}{8}[/tex]
Men jeg får det bare ikke til å stemme ved å flytte [tex]\frac{7x+4}{4}[/tex] over på høyresiden. Der jeg ender opp med [tex]0 \leq \frac{-15x-4}{8}[/tex]. Noe jeg ikke får til å stemme med fasitens [tex]x \leq \frac{4}{3}[/tex]
Ulikheter skal da kunne løses begge veier? Må være noe fortegnsfeil jeg gjør eller noe sånt. Noen som har litt tid til overs til denne?
Den opprinnelige oppgaven var [tex]\frac{7x+4}{4} \leq 2 - \frac{x-3}{2} + \frac{3x}{8}[/tex]
Men jeg får det bare ikke til å stemme ved å flytte [tex]\frac{7x+4}{4}[/tex] over på høyresiden. Der jeg ender opp med [tex]0 \leq \frac{-15x-4}{8}[/tex]. Noe jeg ikke får til å stemme med fasitens [tex]x \leq \frac{4}{3}[/tex]
Ulikheter skal da kunne løses begge veier? Må være noe fortegnsfeil jeg gjør eller noe sånt. Noen som har litt tid til overs til denne?

Flytt alt over på ei side, og lag felles nevner:nilsma skrev:Beklager å mase om gamle ting, men jeg satt fast på denne til jeg fant løsningen her i forumet. Det som gjorde at jeg satt fast var at jeg forsøkte flytte leddet på venstre side over på høyre i stedet.
Noen som har litt tid til overs til denne?
[tex]\frac{2(7x+4)}{2\cdot 4}\,-\,\frac{2\cdot 8}{8}\,+\,\frac{4(x-3)}{2\cdot 4}\,-\,\frac{3x}{8} \leq 0[/tex]
[tex]\frac{15x-20}{8} \leq 0[/tex]
[tex]x \leq {4\over 3}[/tex]