En eksamen skal være vanskelig, men reagerer litt på at det som blir lagt vekt på blir såvidt nevnt i min R1-bok og hvor mye disse eksamensoppgavene skiller seg fra tidligere år. Det som skjer når arbeidsmengden er altfor stor, er at man begynner å stresse (gjorde jeg i hvert fall) og rotet det til på flere oppgaver.Henningen skrev:En litt uvanlig type del 1, men helt ok vanskelighetsgrad. Andre gang definisjon av derivasjon er gitt på en R1 eksamen. Del 2 derimot var nok litt i lengste og drøyeste laget for mange, er tydelig at det nok mest sannsynlig er samme folkene som har satt sammen 1T og R1.
Veldig spent på hva snittet på denne eksamen blir!
Eksamen R1
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Eksamensoppgava R1 H2014 vedlagt,
Har dessverre også lite tid, har vært 2 uker i syden og 2 eksamener snart.
Jan
Har dessverre også lite tid, har vært 2 uker i syden og 2 eksamener snart.
Jan
- Vedlegg
-
- R1_-H14.pdf
- (513.27 kiB) Lastet ned 334 ganger
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Jeg merket også hvordan oppgavene i 1T og R1 eksamen var så forskjellig artet fra eksamensettene fra 2010-2014 som jeg har jobbet meg gjennom. Nye og utfordrende oppgaver har jeg ikke noe i mot i seg selv, men syns det blir feil uten at de tilpasser modellen deres om en stor arbeidsmengde hvor alt må løses på høygir.
Etter å ha kommet meg gjennom pensum, så har jo fokuset mitt og fra skolen kun ligget på de tidligere eksamensoppgavene, som krever raske utregninger, men hvor nesten alle oppgavene virker standardiserte, og sjeldent byr på utfordringer utover helt grunnleggende kunnskap fra de forskjellige temaene.
Etter å ha kommet meg gjennom pensum, så har jo fokuset mitt og fra skolen kun ligget på de tidligere eksamensoppgavene, som krever raske utregninger, men hvor nesten alle oppgavene virker standardiserte, og sjeldent byr på utfordringer utover helt grunnleggende kunnskap fra de forskjellige temaene.
UDIR ved oppgavenemda bryr seg fint lite om hva de forskjellige lærebøkene skriver om. Det fikk vi tydelig demonstrert da de gav sirkellikning på en R1-eksamen, noe som ikke var nevnt i 3 av 4 lærebøker.Henningen skrev: En eksamen skal være vanskelig, men reagerer litt på at det som blir lagt vekt på blir såvidt nevnt i min R1-bok og hvor mye disse eksamensoppgavene skiller seg fra tidligere år.
Dette er en direkte følge av at vi ikke lenger har godkjenningsordning for lærebøker.
Hvis eksamen skal være mest mulig lik de foregående blir det i så fall meget urettferdig for de som skal ha R-/S-/T-eksamen til våren. Men det er kanskje ikke så nøye..?
Jeg har hatt en god del eksamener både gjennom vgs og det siste året som privatist, og R1-eksamen er det første faget jeg har støtt på hvor det å løse gamle eksamensoppgaver og klare å takle de vanskeligste oppgavene i matematikkboka skal holde for å en god karakter (>5). Neste semester kommer en ny ordning, så skjønner ikke hvorfor du bruker det som et argument - da er det naturlig at det blir endringer. Derimot var både del 1 og 2 på eksamen i går veldig forskjellig fra både oppgavene som er i læreboka og tidligere gitte eksamener (under samme ordning), og det er det jeg reagerer på.Lektorn skrev:UDIR ved oppgavenemda bryr seg fint lite om hva de forskjellige lærebøkene skriver om. Det fikk vi tydelig demonstrert da de gav sirkellikning på en R1-eksamen, noe som ikke var nevnt i 3 av 4 lærebøker.Henningen skrev: En eksamen skal være vanskelig, men reagerer litt på at det som blir lagt vekt på blir såvidt nevnt i min R1-bok og hvor mye disse eksamensoppgavene skiller seg fra tidligere år.
Dette er en direkte følge av at vi ikke lenger har godkjenningsordning for lærebøker.
Hvis eksamen skal være mest mulig lik de foregående blir det i så fall meget urettferdig for de som skal ha R-/S-/T-eksamen til våren. Men det er kanskje ikke så nøye..?
Jeg oppfattet at du (eller noen andre?) var misfornøyd med eksamen fordi oppgavene ikke liknet nok på oppgavene i boka og fordi de ikke liknet nok på tidligere eksamener.
Til det første punktet har jeg svart at UDIR d**ter i hva som står i lærebøkene, da det er læreplanen du skal prøves i (ikke boka). Hvis det er stort avvik må du heller klage på læreboka eller til skolen. UDIR er ufeilbarlig.
Argumentet med at eksamen skal/bør likne på tidligere oppgaver mener jeg faller på sin egen urimelighet av mange grunner. En av grunnene er at ved neste eksamen i R/S/T har de ingen gamle oppgaver å se på.
En annen grunn er at ideelt sett skal eksamen sjekke om elevene har god forståelse, kan resonnere matematisk, se sammenhenger osv. Hvis man kan klare 5 bare ved å "lære seg" oppgavetypen vil de fleste av disse momentene falle bort.
Til det første punktet har jeg svart at UDIR d**ter i hva som står i lærebøkene, da det er læreplanen du skal prøves i (ikke boka). Hvis det er stort avvik må du heller klage på læreboka eller til skolen. UDIR er ufeilbarlig.
Argumentet med at eksamen skal/bør likne på tidligere oppgaver mener jeg faller på sin egen urimelighet av mange grunner. En av grunnene er at ved neste eksamen i R/S/T har de ingen gamle oppgaver å se på.
En annen grunn er at ideelt sett skal eksamen sjekke om elevene har god forståelse, kan resonnere matematisk, se sammenhenger osv. Hvis man kan klare 5 bare ved å "lære seg" oppgavetypen vil de fleste av disse momentene falle bort.
-
- Fibonacci
Jeg skrev ikke at det å pugge oppgavetyper burde holde, men jeg er av den oppfatning av at det burde være godt nok å fint klare å løse lærebokas vanskeligste oppgaver samt tidligere eksamensoppgaver med god margin for å lykkes på en eksamen - uansett fag. Hvordan kan man forvente at elevene viser sin kunnskap og oppnår gode resultater når eksamen fraviker såpass kraftig fra lærerboka og pensumet man går igjennom på skolen (og som privatist)?Lektorn skrev:Jeg oppfattet at du (eller noen andre?) var misfornøyd med eksamen fordi oppgavene ikke liknet nok på oppgavene i boka og fordi de ikke liknet nok på tidligere eksamener.
Hvis eksamen avviker kraftig fra ei lærebok, så vil jeg anta at det er noe feil med boka. Det er ikke eksamen i læreboka men i læreplanen til UDIR. Dette har jeg gjentatt tre ganger nå og tror jeg gir meg der.
I kveld skal jeg prøve å se på R1- og R2-eksamen selv så får jeg se hvor ille dette er.
I kveld skal jeg prøve å se på R1- og R2-eksamen selv så får jeg se hvor ille dette er.

-
- Fibonacci
- Sted: NTNU
R1 virket grei. Ikke vanskelige oppgaver, og det som ble gjennomgått er i alle lærebokene.
Siste oppgaven er som vanlig en liten nøtt, men det er å forvente. Så vanskelighetsgraden er i mine øyne helt innenfor.
Arbeidsmengden på del 1 virker rimelig. Derimot burde de ha kuttet ned en deloppgave eller to på Del II.
Har ikke kommet helt gjennom R2 enda, men her virker Del 1 noe lang. Syntes 1T var kakemat i år, men husker
ikke stort fra den.
Siste oppgaven er som vanlig en liten nøtt, men det er å forvente. Så vanskelighetsgraden er i mine øyne helt innenfor.
Arbeidsmengden på del 1 virker rimelig. Derimot burde de ha kuttet ned en deloppgave eller to på Del II.
Har ikke kommet helt gjennom R2 enda, men her virker Del 1 noe lang. Syntes 1T var kakemat i år, men husker
ikke stort fra den.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Ramanujan
- Sted: Cyberspace
Noen som vet når resultatene kommer? Er klar over at det er litt i tidligste laget ennå altså.
På oppgave 2a) Har jeg talt opp feil antall primtall, jeg glemte å regne med "2" go fikk følgelig totalt 8 primtall, ikke 9. Deretter har utregningen min vært riktig for den primtallmengden som jeg har talt opp.
Oppgaven er 5-poenger, og man får jo selvfølgelig 1 poeng for å telle dem opp og så 2 poeng for hver av de to neste. Er det sannsynlig at jeg bli trukket mer enn 1 poeng her?
Oppgaven er 5-poenger, og man får jo selvfølgelig 1 poeng for å telle dem opp og så 2 poeng for hver av de to neste. Er det sannsynlig at jeg bli trukket mer enn 1 poeng her?
Jeg gjorde akkurat samme feilen! Ganske kjipt å miste ett poeng på å glemme å telle med "2", spesielt når jeg i ettertid ser at det i oppgaveteksten står "fra og med 2 til og med 25", det hadde vært et meget lettjent poeng. Det er vel slike feil som bare skjer i en stresset eksamenssituasjon.Engstelig skrev:På oppgave 2a) Har jeg talt opp feil antall primtall, jeg glemte å regne med "2" go fikk følgelig totalt 8 primtall, ikke 9. Deretter har utregningen min vært riktig for den primtallmengden som jeg har talt opp.
Slik jeg ser det så blir vi straffet med ett poeng i oppg 2a fordi vi ikke talte opp rett antall primtall, men får full score på 2b og 2c fordi vi har rett framgangsmåte og utregning. Det blir dermed kun svaret til slutt som blir feil. Sensor ser jo at vi behersker kompetansemålet som blir utprøvd i denne oppgaven, og da skal ikke en rimelig sensor trekke oss flere ganger enn en gang for en feil som ble gjort i oppg 2a. Man skal ikke straffes flere ganger for en og samme feil.
Forslag til løsning (ikke helt ferdig) finner du ved å følge linken under.
https://drive.google.com/file/d/0B0OGRv ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B0OGRv ... sp=sharing