Eksamen R2 H2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Georgenius skrev:Dåkker, har et spørsmål :

På oppgave 7 i del 1 i c , jeg jo beregnet den samme vektoren som på løsningen som er her på nettside, Men glemte å å forenkle normalvektoren dvs. jeg sskrevet [−21,−21,−14] isteden for −7[3,3,2] og også regent d). Tror dåkker at jeg skal få mindre poeng?
Normalvektoren blir jo den samme, men regnestykket blir noe mer komplisert. Tviler på at du får trekk for det.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Julieim

jonasgilje skrev:Jeg kan lage et LF basert på min besvarelse hvis ønskelig. Får det ikke ut før i kveld.
Har du laget og hvor ligger det i så fall? Finner ikke link noe sted :D
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Julieim skrev:
jonasgilje skrev:Jeg kan lage et LF basert på min besvarelse hvis ønskelig. Får det ikke ut før i kveld.
Har du laget og hvor ligger det i så fall? Finner ikke link noe sted :D
Side 2, innlegg nummer 11.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Identitet
Fibonacci
Fibonacci

Bare jeg som brukte Laplace transformering på den ODE oppgaven?... Jaja..
Gjest

Laplace er vel ikke pensum før universitetet. Men for all del, det er en fin metode.
Identitet
Fibonacci
Fibonacci

Forresten, var det lovlig å bruke 3D på Geogebra til oppgave 4? Jeg hadde ikke eksamen ettersom jeg ikke går R2, så bare lurer, oppgaven blir jo utrolig enkel hvis det er lov.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Identitet skrev:Forresten, var det lovlig å bruke 3D på Geogebra til oppgave 4? Jeg hadde ikke eksamen ettersom jeg ikke går R2, så bare lurer, oppgaven blir jo utrolig enkel hvis det er lov.
Det er lov.
Gjest

På oppgave 5b i Jonasgilje sitt løsningsforslag må det vel være en feil i mellomregningen? Skal ikke tallene på høyre side være 11+1+4+9, ikke 22+2+4+9?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Gjest skrev:På oppgave 5b i Jonasgilje sitt løsningsforslag må det vel være en feil i mellomregningen? Skal ikke tallene på høyre side være 11+1+4+9, ikke 22+2+4+9?
Jo
hmmm

Oppgave 3b...

Har koordinatene for maksimalverdiene i geogebra, men hvordan omgjør jeg disse til f.eks pi/4, som er det første toppunktet? Eventuelt hvordan finner jeg k ut i fra koordinatene jeg har?
jonasgilje
Pytagoras
Pytagoras

Hehe, det var nok bare en skrivefeil. Sjekket med de rosa papirene, og hadde skrevet 11 og 1. :)
Mattehjelphib

tores skrev:Lurer på denne oppgaven:
Oppgave 2

Vis at [tex]f(x) = 5e^{-\frac{x}{3}}sin(2x)[/tex] er en løsning av diff likningen [tex]9 y''+ 6y'+y = 0[/tex], [tex]y(0)=0[/tex] og [tex]y'(0)=10[/tex]

Lurer på om jeg dreit meg ut, for jeg skjønner ikke hvor initialbetingelsene kommer inn i bildet?

Jeg deriverte og dobbeltderivert f og satt inn. Det ga svaret 0 og tenkte det holdt. Overbeviste meg selv at initialbetingelsene ikke var nødvendige for å løse oppgaven, men nå er jeg usikker..

Eller vent, ville de at vi skulle løse difflikningen og se at det ble f?
Det som du gjorde var korrekt (å derivere og sette inn) men det er flere funksjoner som tilfredstiller differensialligningen, f.eks. 5e^{-\frac{x}{3}}sin(2x)+1. Derfor initialbetingelser, fordi det er bare én funksjon som tilfredstiller difflikningen OG betingelser.
Svar