Noen som husker hva de fikk som areal av trekanten i del 1?
Og hvilken av de 3 grafene som var riktige i en av de andre oppgavene?
Matematikk R2 Eksamen 20.5.15
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Vil noen dele fremgangsmåte i siste deloppgave på del 2? Jeg regnet det bestemte integralet for f og g, og f og h. Avgrenset selvfølgelig med riktige x-verdier, med x=(s+t)/2 "opp i midten" der et sted. Fikk ut en meget lang likning med s, t, a, b og x som ukjente i CAS, og tror ikke jeg fikk lik likning for de to integralene 

Personlig fikk jeg 19/2Magda skrev:andreasaa skrev:Noen som husker hva de fikk som areal av trekanten i del 1?
13/2
Hvor mange poeng kan man miste og likevel få 6? Tullet det skikkelig til på oppgaven med de tre grafene. Først fikk jeg graf 1, men så byttet jeg til graf 2. Så der mistet jeg vel 4 poeng...
Riktig graf må vel bli (1).andreasaa skrev:Noen som husker hva de fikk som areal av trekanten i del 1?
f(x) = 3-3cos(1-x^2) har minste funksjonsverdi = 0, når cos (1-x^2) = 1. Grafene (2) og (3) har punkter under x-aksen. Du kan også bruke nullpunktene du regnet ut i a) og/eller ekstremalpunkt fra b) til å bestemme grafen.
Man kan få 60 poeng totalt, om må i teorien ha minst 56 for å få 6'er.Gjest skrev:Hvor mange poeng kan man miste og likevel få 6? Tullet det skikkelig til på oppgaven med de tre grafene. Først fikk jeg graf 1, men så byttet jeg til graf 2. Så der mistet jeg vel 4 poeng...
Men så står det også i sensorveiledningen:
Karakteren 6 viser at eleven har «framifrå» kompetanse i faget. Når elevene viser spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.
Gjest skrev:Riktig graf må vel bli (1).andreasaa skrev:Noen som husker hva de fikk som areal av trekanten i del 1?
f(x) = 3-3cos(1-x^2) har minste funksjonsverdi = 0, når cos (1-x^2) = 1. Grafene (2) og (3) har punkter under x-aksen. Du kan også bruke nullpunktene du regnet ut i a) og/eller ekstremalpunkt fra b) til å bestemme grafen.
Så bra, det var noe liknende jeg også svarte.
Men av en eller annen grunn sleit jeg med å få ut y verdien til ekstremalpunktene i oppgave b ved å bruke f'(x), så jeg skrev bare ekstremalpunkter = (-1,f(-1)), (0,f(0)), (1,f(1)). Det blir vel kanskje poengtrekk for det..
Sist redigert av andreasaa den 20/05-2015 17:35, redigert 1 gang totalt.
Det blir det kanskje ikke. Oppgaven var at du skulle finne x-verdiene til topp- og bunnpunktene.andreasaa skrev:Gjest skrev:Riktig graf må vel bli (1).andreasaa skrev:Noen som husker hva de fikk som areal av trekanten i del 1?
Så bra, det var sånn jeg også svarte.
Men av en eller annen grunn sleit jeg med å få ut y verdien til ekstremalpunktene i oppgave b ved å bruke f'(x), så jeg skrev bare ekstremalpunkter = (-1,f(-1)), (0,f(0)), (1,f(1)). Det blir vel kanskje poengtrekk for det..
Gjorde det samme, endte opp med [tex]\frac{-(s-t)^3}{24}[/tex]Klof21 skrev:Vil noen dele fremgangsmåte i siste deloppgave på del 2? Jeg regnet det bestemte integralet for f og g, og f og h. Avgrenset selvfølgelig med riktige x-verdier, med x=(s+t)/2 "opp i midten" der et sted. Fikk ut en meget lang likning med s, t, a, b og x som ukjente i CAS, og tror ikke jeg fikk lik likning for de to integralene
Induksjon begynte jeg å lese på først i går kveld, men tror jeg heldigvis fikk med meg nok til å løse oppgave 6.
Utledningen min på oppgave 6 ble i hvertfall slik:
[tex]a_{n} = \frac{n(n-3)}{2}[/tex]
Antar at dette er riktig for n = t:
[tex]a_{t} = \frac{t (t-3)}{2}[/tex]
Tester om dette stemmer for t + 1:
Venstre side:
[tex]a_{t+1} = a_{t}+t-1[/tex] (Her satte jeg inn formelen som var gitt i oppgaveteksten: [tex]a_{n+1} = a_{n}+n-1[/tex]
[tex]a_{t+1} = \frac{t (t-3)}{2} +t-1[/tex] (Satte så inn utrykket for [tex]a_{t}[/tex], som er det samme som høyre side av likningen.)
[tex]a_{t+1} = \frac{t^2-3t+2t-2}{2}=\frac{(t+1)(t-2)}{2}[/tex]
Høyre side:
[tex]\frac{(t+1)((t+1)-3)}{2}=\frac{(t+1)(t-2)}{2}[/tex] (Erstatter t med t+1 og får det samme utrykket på høyre side som på venstre side.
Utledningen min på oppgave 6 ble i hvertfall slik:
[tex]a_{n} = \frac{n(n-3)}{2}[/tex]
Antar at dette er riktig for n = t:
[tex]a_{t} = \frac{t (t-3)}{2}[/tex]
Tester om dette stemmer for t + 1:
Venstre side:
[tex]a_{t+1} = a_{t}+t-1[/tex] (Her satte jeg inn formelen som var gitt i oppgaveteksten: [tex]a_{n+1} = a_{n}+n-1[/tex]
[tex]a_{t+1} = \frac{t (t-3)}{2} +t-1[/tex] (Satte så inn utrykket for [tex]a_{t}[/tex], som er det samme som høyre side av likningen.)
[tex]a_{t+1} = \frac{t^2-3t+2t-2}{2}=\frac{(t+1)(t-2)}{2}[/tex]
Høyre side:
[tex]\frac{(t+1)((t+1)-3)}{2}=\frac{(t+1)(t-2)}{2}[/tex] (Erstatter t med t+1 og får det samme utrykket på høyre side som på venstre side.