Ulikhet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Sølve
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 26/09-2007 14:54

Trodde jeg holdt på med en enkel ulikhet-oppgave, men svarene mine ble så stygge!

Oppgaven er: (x^2 - 3) / (1 - x) < 1

Satt 1 på venstre siden og ganget inn (1 - x), fikk da en 2.gradsligningen over brøkstrek(x^2 + x - 4)...

Noen som ser hva jeg har gjort galt ?
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ikke fjern nevneren, du mister en løsning
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Sølve
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 26/09-2007 14:54

Formulerte meg litt feil... Har ikke fjernet nevneren;

Står igjen med brøken (x^2 + x - 4) / ( 1 - x )

Bruker jeg ABC-funksjonen på teller får jeg; X = 1.562, X = -2.562

Er dette rett ??
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Er dette jeg også ender opp med.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Det skal være riktig. Men du må huske å lage fortegnsskjema for alle faktorene. Du har funnet ut at x=1,56 v x=-2,56.

Da kan du sette opp disse verdiene i stigende rekkefølge på x-linja i skjemaet(husk å ha med 0, da nevneren(1-x) må være ulik 0).

Du får faktorene x-1,56=0 og x+2,56=0. I tillegg har du nevneren 1-x=0(her er x=1).

Har ikke sjekket ordentlig, men tror du vil ende opp med svaret

x E <-2.56,0> U <0,1> U <1.56,--> >

E kan leses som "skal være mellom".





[/i]
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

*pirk* [tex]\in[/tex] skal vel strengt tatt leses som "er med i", som vil si at x er med i et sett med tall.

Jeg kommer forresten frem til at [tex]x \in \( \frac{-1-\sqrt{17}} 2, 1\) \cup \( \frac{-1+\sqrt{17}} 2, \infty \)[/tex]
Sist redigert av Vektormannen den 04/12-2007 22:34, redigert 2 ganger totalt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Bruk eksaktverdier! Da vil du også oppleve at svara ikke er så stygge lenger. At mange lærere på videregående ikke trekker for svar som dette er merkelig og feil etter min mening. Når det er oppgaver med en direkte praktisk tolkning, kan det vel være greit, men ikke her.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Er du fornøyd nå? :>
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Jeg blir aldri fornøyd; foretrekker slappe paranteser ved åpne intervaller.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Norske mattebøker bruker konsekvent spisse paranteser!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Jeg bruker konsekvent slappe.

Pil for uendelig er også noe pjatt.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Er du no nøgd?

Lurer forresten litt på hvorfor noen velger å benytte spisse paranteser for åpne/halvåpne intervall. Er det for å slippe misforståelser? Paranteser kan jo bety så mangt; argumentliste i funksjoner, tupler/tripler etc, grupperinger av ledd som skal ha høyere prioritet, osv.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Håndskrifta di kunne vært litt penere.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

I blame latex.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Det er mye som kan bety så mangt. Man prøver sjølsagt alltid å velge en utvetydig notasjon. I videregående skole har ikke de spisse parantesene noen annen betydning enn den ene du brukte mens paranteser brukes til så mangt; det er kanskje derfor. Jeg har egentlig ikke peiling.
Svar